Autor:
Jaroslav Cempírek
Datum:
05.09.1973
Místo:
Rumburk
22. prosince 1931 vykonal technicko-policejní zkoušku další nový stroj 524.1117. O jeho provozu do roku 1936 nemáme moc informací, ale v roce 1936 byl vykazován ve stavu výtopny Liberec. Válku zřejmě přežil v Nymburku, po válce se objevil v Letohradu, na přelomu 40. a 50. let pak ve Valašském Meziříčí a přes Hradec Králové a Vršovice dne 22. 12. 1971 přibyl do stavu LD Česká Lípa. V posledních letech jezdil pod PLD Rumburk, kde byl z lávky zachycen Jaroslavem Cempírkem. V září 1979 byl z provozu odstaven, zrušen byl 21. března 1980, ale k likvidaci nedošlo a k začátku července 1982 byl předán do sbírek Povážského muzea v Žilině. Od roku 1992 byl získán do sbírek MDC Bratislava a v současné době pomalu probíhá jeho generální oprava ve Vrútkách.
Autor:
Ivan Šnábl
Datum:
00.00.1976
Místo:
Rumburk
Lokomotiva 524.102 byla poslední provozní zástupkyní šestice nejstarších "babiček" pozdější řady 524.101 - 06 z roku 1918. Vyrobeny byly pro náročnou službu Buschtěhrader Eisenbahn, vedených pod označením B.E.B. V.a 501 - 506. Vzhledem k jejich stáří byly postupně rušeny - první zrušenou byla 524.101, která byla vyřazena na začátku roku 1955 v Ostravě. Dvě byly zrušeny v roce 1968; 524.105 v roce 1971; stotrojka v roce 1973 a 524.102 jako poslední 22. května 1978 v Rumburku. V té době byla velmi vyhledávanou lokomotivou mezi tuzemskými, ale i zahraničními nadšenci.
Autor:
Ivan Šnábl
Datum:
00.00.1976
Místo:
Rumburk
Po vyrobení byla nová 524.1110 předána k ČSD s ventilovým rozvodem - časem byl její stroj rekonstruován na klasický rozvod Heusinger. Během války jezdila v České Lípě pod DRB označením jako 95.264. Po válce sloužila dál v České Lípě (jen v roce 1962, resp. 1963, byla vykazována jako zapůjčená v depu Liberec). Ke konci svého aktivního života jezdila zelená se žlutou ořízkou pod strojovou stanicí Rumburk.
Autor:
Zdeněk Nantl
Datum:
02.10.1976
Místo:
Rumburk
1. listopadu 1969 byla z Vršovic předána do České Lípy nepotřebná a v té době nikterak vzhledově vybočující lokomotiva 477.047. V rukách místních českolipských lokomotivních čet však "sedmačtyřicítka" začala brzy vzkvétat. Při hlavní opravě v Českých Velenicích, v roce 1972, dostala opět modrý nátěr. Od té doby vystřídala při vyvazovacích a středních opravách několik odstínů modré - od tmavé až po světle modrou. Nikdy nebyla špinavá a neudržovaná - díky tomu se brzy stala "nejhezčí parní lokomotivou u ČSD" a její provoz s radostí dokumentovali všichni tehdejší železniční fanoušci. S koncem provozu těchto lokomotiv v České Lípě nikdo nepředpokládal, že by pověstná 477.047 mohla jít do šrotu, avšak po odstavení z provozu na jaře 1978 byla 15. 8. 1978 zrušena a předána k likvidaci do Kovošrotu Zdice. Zde opět vybočovala z řady odstavených lokomotiv svým zářivým světle-modrým lakem. Zlikvidována byla na začátku roku 1979; tehdejší snahy o její zachování přišly vniveč.
Autor:
Marek Štěpánek
Datum:
05.03.1997
Místo:
Rumburk
Lokomotiva 735.180-2 byla k závěru svého provozu zachycena odstavená před dalším výkonem v Rumburku.
Autor:
Ladislav Kroul
Datum:
16.04.1997
Místo:
Rumburk
Biedne vyzerajúci, ale stále prevádzkovaný "pilštyk" 735.180-2 bol autorom zachytený v polovici apríla 1997 v Rumburku. Aj napriek pokročilému jarnému obdobiu sa tu stále držal sneh.
Autor:
Ladislav Kroul
Datum:
16.04.1997
Místo:
Rumburk
V roku 1997 sa na severe Čiech držal sneh prekvapivo až do druhej polovice apríla. Pekná "nulka" 750.139-8 čaká v Rumburku na odchod so svojím osobným vlakom.