Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
00.00.1946
Místo:
Ostrava střed
Řada 229 K.k.St.B (ČSD 354.0) se v provozu velmi osvědčila, ale měla jeden problém - malé zásoby uhlí a vody, což vedlo Karla Gölsdorfa a rakouské státní dráhy ke snaze vyvinou podobně úspěšnou lokomotivu, kde si provozní zásoby poveze za sebou v tendru. Karl Gölsdorf pro tuto lokomotivu zkonstruoval nový kotel o větším výkonu a o jednu atmosféru větším přetlakem. Vzhledem ke Gölsdorfově nedůvěře k přehřívači páry bylo rozhodnuto ve využití sušiče páry, jehož vzorem se stal sušič páry soustavy Clench. Neboť byl regulátor umístěn za sušičem páry, čímž došlo i k narušení konstrukčního uspořádání výše zmíněného sušiče páry, je v dokumentaci tento nazýván sušičem páry soustavy Gölsdorf-Clench. Ve Floridsdorfu, PČM, Vídeňském Novém Městě a StEG byly v letech 1907 až 1909 vyrobeno celkem 93 strojů řady 329; k nim později přibylo 65 takřka shodných lokomotiv pro MÁV a nakonec dva stroje pro vojenskou dráhu v Banja Luce. Ačkoli se první dva stroje nové řady - 329.01 a 02 – zkoušely na trati Görz - Aßlig (dnes se tato trať nachází na území Slovinska), dalších sedm lokomotiv bylo uvedeno do provozu na bývalé Severní dráze císaře Ferdinanda. Postupně se zde objevilo 39 zbrusu nových lokomotiv.
Již v roce 1908 se Ostrava stala pro řadu 329 jednou z několika domovů. Fotografem zachycený stroj 354.617 byl při převzetí k ČSD veden pod Jihlavou; v roce 1946 pak pod Ostravou, kde se zúčastnil některé z oslav. Zachycen byl v dnešní stanici Ostrava-Střed, která v té době měla zcela jinou tvář. Objekty v pozadí patří bývalému dolu Karolina, jež byl založen Moravsko-ostravskou důlní společností v roce 1842. V roce 1843 bankéř Baron Salomon Mayer Rothschild důl odkoupil a pojmenoval ho po své ženě Caroline. V pozdější době byla v prostorách dolu vystavěna koksovna a po samotném zrušení dolu v roce 1933 jeho objekty dál sloužily k provozu dolu Šalomoun. Sama koksovna Karolina ukončila svůj provoz v roce 1972. Dodejme, že 30. 10. 1958 byla zrušena i zachycená 354.617.
Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
31.12.1967
Místo:
Ostrava střed
Řada 434.1 patřila dlouhé roky k typickým řadám na Ostravských vlečkách a malých seřadištích v průmyslové aglomeraci. Mezi ně patřila i 434.191, zachycená při obsluze "Karoliny" a udržovaná v depu Ostrava "na báňské". Náhradou parní trakce zástupkyněmi nových trakcí docházelo k uvolňování parních lokomotiv ze svých dosavadních výkonů, což vedlo ke zrušení provozu řady 434.1 v Ostravě v roce 1976, kdy jako poslední dosloužila 434.1181. Náhradou řady 434.1 byla ve větší míře řada 534.03, která byla v posledních letech soustředěna v Ostravě na báňské.
Autor:
Jan Novotný
Datum:
28.12.1993
Místo:
Ostrava střed
Ostravská 750.118-2 byla vyfocena s velmi kapacitním osobním vlakem nedaleko stanice Ostrava střed.
Autor:
Jan Novotný
Datum:
21.03.1994
Místo:
Ostrava střed
750.118-2 právě s osobním vlakem přejíždí most přes řeku Ostravici poblíž stanice Ostrava střed.
Autor:
Jan Novotný
Datum:
26.12.1995
Místo:
Ostrava střed
Mezi zastávkou Ostrava-Kunčičky a stanicí Ostrava-střed byl 26.12.1995 vyfocen osobní vlak 3107, který byl veden valašskou "nulkou" 750.156-2.
Autor:
Ladislav Kroul
Datum:
05.06.1997
Místo:
Ostrava střed
S rychlíkem zastavil ve stanici Ostrava střed "brejlovec" 750.293-3.
Autor:
Michal Urbanec
Datum:
12.09.2000
Místo:
Ostrava střed
"Brejlovec" 750.218-0 zastavil s osobním vlakem 3132 ve stanici Ostrava střed a probíhá zde nástup cestujících směr Frýdek-Místek a Beskydy.
Autor:
Petr Zgut
Datum:
21.07.2002
Místo:
Ostrava střed
750.218-0 byla zachycena při vedení spěšného vlaku Sp 1641 poblíž stanice Ostrava střed.