Králíky

Autor: Josef Motyčka
Datum: 07.05.1976
Místo: Králíky

14. ledna 1926 byla po Technicko-policejní zkoušce předána ČSD lokomotiva 354.195. Jejím prvním domovem se stala výtopna Vršovice-Nusle a přes Olomouc, Českou Lípu, Nymburk a Hradec Králové doputovala v listopadu 1973 do svého posledního domova v Letohradu. Právě v Letohradu se stala jednou z nejznámějších lokomotiv řady 354.1 u ČSD. Zrušena byla 15. 8. 1978, ale místo k likvidaci byla předána 1. prosince téhož roku do nově vznikajícího skanzenu v České Třebové. To je však už jiná kapitola, které se budeme věnovat příště.

 

Autor: David Prause
Datum: 21.01.2010
Místo: Králíky

V dopravni Králíky bol zvečnený osobný vlak tvorený motorovými vozňami 810.275-8 a 810.157-8.

Autor: Luděk Maxa
Datum: 04.03.2011
Místo: Králíky

Lokomotiva 742.058-1 opouští v mrazivém ránu stanici Králíky s manipulačním vlakem Mn 83037 do Štítů.

Autor: Petr Malý
Datum: 07.07.2011
Místo: Králíky

Jeden z nejstarších provozních motorových vozů řady 810, stroj 810.026-5 byl zachycen autorem ve stanici Králíky. Jako vlak Os 20507 (Lichkov - Štíty) se vydal do stanice Štíty.

Autor: David Prause
Datum: 20.06.2015
Místo: Králíky

V žst. Králíky bola zachytená dvojica Regionov 814.084-0 a 814.085-7.

Autor: Daniel Pavlíček
Datum: 09.09.2015
Místo: Králíky

Na nádraží v malém a poněkud ospalém městečku Králíky zastavil 9. září 2015 motorový vůz 810.325-1. Tato trošku zastrčená, ale o to krásnější oblast na pomezí Čech a Moravy, zažila nebývalý ruch v letech 1936 až 1938, kdy se Králíky staly sídlem vojenského Ženijního skupinového velitelství III, které v té době řídilo intenzivní výstavbu několika desítek objektů těžkého opevnění a tří dělostřeleckých trzí (Adam, Bouda, Hůrka), díky čemuž se králicko stalo nejlépe opevněnou oblastí našeho pohraničí vůbec. Po přistoupení na Mnichovskou dohodu se tato oblast stává součástí "říše" duní zde exploze děl německé Wermacht, která své zbraně zkoušela právě na zdejších pevnostech. Po válce a odsunu německého obyvatelstva z tohoto kraje, zde opět zaduní exploze, tentokrát už pouze díky výbušninám národního podniku Kovošrot, drancující ze zdejších pevností kvalitní ocel. "Kola světových dějin" se na Kralicku už asi dotočila, ale krásný kraj, plný lesů, pevností a krásné přírody, ten zůstal.

1