Autor:
sbírka: Michal Štrublík
Datum:
00.07.1958
Místo:
Frýdlant v Čechách
Jsou stroje, které se do paměti historiků a nadšenců zapíšou rekordy, vzhledem, ale i nehodami. Utopená "Všudybylka" 354.109 je úplnou, a svými tragickými následky smutnou, hvězdou.
Přelom června a první polovina července 1958 byla velmi náročná pro velké dešťové srážky nejen na Liberecku, ale v celé ČSSR. Problémy se objevovaly i v zahraničí, přičemž lokální záplavy zastavovaly krátkodobě dopravu, ale i výrobu v místních podnicích. Liberecko bylo dosti silně zasaženou oblastí. 4. července 1958 nastoupila do služby liberecká lokomotivní četa na svou 354.109. Strojvedoucí údajně v tento den nastoupil na svou poslední službu. Vzhledem k zahájení letních prázdnin si topič vzal do práce i svého syna, který jízdu měl odměnou za vysvědčení. Lokomotivní četa vyrazila se svým osobním vlakem z Liberce do Frýdlantu v Čechách. Cesta v dešti není příjemná pro strojvedoucí ani dnes, natožpak v onen den, kdy z parní lokomotivy šel poškozený a podemletý násep, v předposledním oblouku před cílovou stanicí vlaku, vidět až na poslední chvíli. Do poslední chvíle bránila výhledu i vegetace podél tratě. Lokomotivní četa, pro záchranu cestujících, podnikla veškerá možná opatření, aby následky byly co nejmenší. Lokomotiva se naklonila na pravou stranu, sesunula se a udělala salto z vysokého náspu. Štěstím bylo, že došlo k rozvěšení lokomotivy od soupravy a ačkoli došlo k pádu i vozů, nedošlo k jejich osudové demolici. Lokomotiva dopadla a zůstala stát na svých kolech uprostřed rozvodněné řeky Smědavy. Nikdo z cestujících nepřišel o život. Bohužel, lokomotivní četa - strojvedoucí, topič a topičův syn - při pádu do rozvodněné řeky nepřežila a byla nalezena nedaleko utonulá.
Ačkoli se problematika povodní v novinách v oněch dnech řešila, nikdo nehodu nezmínil. V hledáčku tehdejších reportérů bylo setkání různých politiků, politických schůzí podporující blaho v socialistickém bloku a hrdinských činů mnoha dělníků, kteří svými těly bránili vodě před zastavením výroby v místních podnicích. Lokomotiva byla i po povodních v řece Smědavě ještě několik týdnů obdivována a fotografována místními. Lokomotiva byla zrušena v září a v té době je komplikovaně postupně rozebírána.
Autor:
Jan Bořík
Datum:
08.06.2001
Místo:
Frýdlant v Čechách
Liberecké dvojče 753.087 + 753.310 vjíždí s notně vytíženým vlakem Rn 45067 do stanice Frýdlant v Čechách. Píše se 8. 6. 2001 a oba stroje čeká již jen pár měsíců v provozu - budou odstaveny na banální závady.
Autor:
Tomáš Paška
Datum:
24.05.2002
Místo:
Frýdlant v Čechách
Neobvyklý pohled na lokomotivu 751.216-3, která není vybavena topným alternátorem, ale přesto byla nasazena do čela osobního vlaku Os 16207 z Frýdlantu v Čechách do Raspenavy.
Autor:
Petr Malý
Datum:
01.03.2003
Místo:
Frýdlant v Čechách
V čele manipulačního vlaku byl ve Frýdlantu v Čechách zachycen liberecký "elektronik" 743.008-5.
Autor:
Petr Malý
Datum:
21.07.2003
Místo:
Frýdlant v Čechách
V gvd 2002/03 obvyklá podoba osobních vlaků Liberec-Frýdlant v Čechách.843.012-6 po objetí dvou reko bixů s osobním vlakem 16211 do Liberce vyčkává na odjezd ve Frýdlantu v Čechách
Autor:
Jan Bořík
Datum:
23.02.2004
Místo:
Frýdlant v Čechách
Dvojice brejlovců 753.141 + 753.073 duněla v čele ucelené soupravy prázdných wapek nedaleko Frýdlantu v Čechách.
Autor:
Petr Malý
Datum:
01.09.2005
Místo:
Frýdlant v Čechách
Motorový vůz 810.424-2 ve stanici Frýdlant v Čechách.
Autor:
David Prause
Datum:
24.03.2009
Místo:
Frýdlant v Čechách
Liberecká 810.511-6 byla zachycena během svého pobytu ve Frýdlantu v Čechách.