Autor:
Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum:
00.01.1968
Místo:
Valašské Meziříčí
7. září 1955 vykonal v úseku Kolín - Choceň a zpět Technicko-bezpečnostní zkoušku nový stroj 477.060 - jeden z nejmodernějších strojů ČSD, neboť všechna tyčové ložiska měl již valivá, typu SKF. Takových lokomotiv nebylo u ČSD mnoho - dva prototypy 475.1141 a 475.1142 a dva poslední papoušci 477.059 a 477.060. Námi sledovaná šedesátka byla po TBZ přidělena do depa Praha - Vršovice, kde sloužil v příměstské dopravě až do roku 1962. Toho roku, dne 26. Května, byl společně s 477.059 předán do depa Jihlava, kam byla předána vozba rychlíků 121/122, 123/124. Příchod obou lokomotiv přišel celkem pozdě – již 27. května začal platit nový grafikon a strojní čety ještě nebyly na nové stroje připravené (ačkoli v květnu probíhalo již zaškolovaní na pražských strojích během jejich prostoje v depu Jihlava). Proto 29. května 1962 byla zavedena nová dvoudenní turnusová skupina P01. Po zaškolení personálu byla 15. 6. 1962 vytvořena nová skupina P01 pro čtyři stroje a na výše uvedených rychlících začaly sloužit stroje 477.059 a 60 s 464.201 a 02.
Autor:
Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum:
00.01.1968
Místo:
Valašské Meziříčí
28. ledna 1967 byla pro lepší využití předána 477.060 z již elektrifikované Jihlavy do depa Valašské Meziříčí. Jeho pravidelným výkonem se staly osobní vlaky z Kojetína přes Valašské Meziříčí do Ostravy (přes Frýdlant nad Ostravicí). Lokomotiva se těšila dobré údržbě a byla pro svou nenáročnost velmi oblíbená. Byla celou dobu nasazování řady 477.0 v turnusu a její četa Jestřáb/Ondryáš ji udržovala ve skvělém stavu. Vyznačovala se i svým pestrým zevnějškem - v roce 1970 měla atypicky natřen celý pojezd modrou barvou a to včetně hvězdic dvojkolí, přičemž tyčoví bylo údajně natřeno bílou barvou. Později se tato četa dostala na stroj T478.1149, který byl znám svým modrým "véčkem" na čelech.
Po ukončení turnusování řady 477.0 v LD Valašské Meziříčí došlo k jeho přesunu do Krnova. Stalo se tak 9. 12. 1970, kdy se vrátil z Českých Velenic po vykonané LS opravě. V Krnově se společně s 477.059 začala psát poslední aktivní kapitola "šedesátky".
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
00.00.1980
Místo:
Depo Nymburk
Na jaře 1974 PLD Krnov dostalo první "brejlovce" T478.3175 - 179. Po vykonání TBZ byly postupně nasazovány do turnusů za parní lokomotivy 477.0 a právě mezi prvně nahrazené byl i stroj 477.060. Poslední generální oprava dokončená 8. 4. 1968 a poslední roční prohlídka proběhnuvší 15.10.1973 stanovily platnost kotlových prohlídek do 9. února 1974. V té době je již lokomotiva na seznamu strojů určených k NTM, za což měl velké zásluhy Ing. J. Bek. Před propadnutím kotle byla lokomotiva odstavena do Olomouce, kde čekala na konec 464.202. Ta byla určena rovněž k zachování, ale pro potřebu byla využívána takřka do konce platnosti jejího kotle dne 17. 4. 1974. Po odstavení "rosničky" následoval přesun obou lokomotiv do Nymburka a dál do depozitáře v Čelákovicích, kam je odtáhl stroj 434.211 dne 6. 5. 1974.
Na podzim 1979 již byly v plném proudu plány na libereckou akci k ukončení parního provozu, a neboť byly obě zmíněné lokomotivy kompletní, vznikla ze strany Ing. Beka iniciativa k renovaci vzhledu obou lokomotiv. To se také stalo a po zimě, v roce 1980, začaly práce na 464.202 a 477.060 v prostoru depa Nymburk pod dohledem Josefa Motyčky. Jak vzpomíná autor fotografie, bylo na lokomotivách odpracováno 1120 hodin.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
16.08.1980
Místo:
Depo Nymburk
Když polevila zima na jaře 1980, započalo se s opravou lokomotiv 477.060 a 464.202. Oprava proběhla v prostorech depa Nymburk, což bylo depo, které k provedení oprav nebylo vybráno náhodou. Tou dobou zde totiž probíhaly generální opravy T444.0, T444.1 a T334.0 a to včetně provedení povrchové úpravy. Opět to byla zásluha Ing. Beka a dále pana Kozinky a přednosty Kulhavého; práce samotné vedl Josef Motyčka.
Nejprve byly zahájeny práce na 477.060, která na tom byla vzhledově hůř - bylo nutno očistit a oškrábat celý pojezd, rovněž plochu van, kotle a budky. Finální provedení bylo zvoleno tak, aby co nejvíce připomínal období po vyrobení této lokomotivy. A nutno poznamenat, že se lak a práce na obou strojích náležitě povedly, neboť byly středem pozornosti liberecké výstavy.
Autor:
Ivan Šnábl
Datum:
18.08.1980
Místo:
Liberec
18. 8. 1980 proběhla přeprava lokomotiv z depa Nymburk do Liberce k oslavě ukončení parního provozu v ČSSR. Konvoj vedla v té době liberecká 556.0457 se zatopenou 387.043, několika vozy a dvěma nově renovovanými lokomotivami 464.202 a 477.060. Snímek zachycuje oba renovované stroje v kolejišti depa Liberec během posunu na místo výstavy. Samotná výstava proběhla v období od 23. 8. do 7. 9. 1980 a stala se legendární akcí. Po té se obě lokomotivy vydaly zpět do Nymburka, resp. do depozitáře v Čelákovicích, odkud vyjížděly na další akce a výstavy hojně pořádané v 80. Letech po celé republice.
Autor:
Josef Mandys
Datum:
25.06.1989
Místo:
Depo Břeclav
V červnu a červenci 1989 proběhlo 150. let železnice na našem území, kde byla v prostoru depa Břeclav pořádána velká výstava parních lokomotiv. Zúčastnila se jich i námi sledovaná 477.060, které tím pomalu končilo putování po výstavách. V roce 1988 byla vedena jednání o zapůjčení lokomotivy do kolektivu nadšenců depa Veselí nad Moravou, kteří chtěli provozovat provozní parní lokomotivu. Nakonec se do jejich péče podařilo získat jiný stroj - EP1000 č. 32 ze SONP Kladno, která bude v tomto roce poprvé předvedena veřejnosti. 477.060 byla pak dlouhé roky v péči nadšenců depa Bohumín, které lokomotiva opustila v roce 2007, kdy byla převezena do nového depozitáře NTM v Chomutově.