Autor:
ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum:
00.00.1929
Místo:
ŠKODA Plzeň
V první lednový den roku 1923 došlo k zestátnění tratí a vozidel Buštěhradské dráhy, přičemž se pod ČSD dostaly i výkonné tendrovky řady Va 501 - 506; u Československých státních drah přeznačeny na řadu 524.101 - 06. V té době byly již po rekonstrukci na přehřátou páru; rekonstrukce proběhla na základě tehdy vyráběné řady 434.1. ČSD získaly vynikající lokomotivy s vysokým výkonem a velkou přechodností, proto již v roce1926 opustily brány ČMK čtyři nové stroje 524.107 - 10. V následujících letech pak probíhala výroba tohoto typu jak v Praze, tak v Plzni, kde u Škody Plzeň byla řada 524.1 vedena pod továrním označením 16 Lo. Na tovární fotografii je zachycen stroj 524.168, který byl vyroben ve Škodových závodech v Plzni v roce 1929. Náležel do třetí série 16Lo 3; v onom roce bylo ve Škodovce vyrobeno celkem 16 strojů této řady, jež u ČSD dostaly označení 524.130 - 42 a 524.166 - 68.
Autor:
sbírka: Michal Štrublík
Datum:
20.08.1968
Místo:
Libuň
Z lokomotivy 434.2 neznámý fotograf zachytil posunující 524.168 ve stanici Libuň. Celou neopakovatelnou scénu doplňuje zřícenina hradu Trosky, jehož zakladatel Čeněk z Vartenberka, vystavěl dnešní dominantu Českého ráje na stejnojmenné hoře v nadmořské výšce 488 m. n. m. Zajímavostí snímku je jeho pořízení jen několik hodin před vpádem "spřátelených" vojsk, jež zastavil reformní proces Pražského jara. Rovněž hvězda na dýmnici bude za několik dní již minulostí. „Pětikolák“ byl zrušen pod depem Hradec Králové 23. 6. 1972 a v prosinci téhož roku byl předán k likvidaci do Kovošrotu Česká Lípa. Z pohledu jeho provozního života můžeme zmínit, že své výkony odevzdal výtopnám a depům v Liberci (během války jako DRB 95.238), Letohradu, Brnu, Jičínu, resp. depu Hradec Králové.
Plzeňští strojvůdci © 2012 - 2024
Všechna práva vyhrazena
Poslední aktualizace: 20. 11. 2024
Kontaktní e-mail:
info@strojvedouciplzen.cz
Informace o stránkách
Plán aktualizací