Autor:
Ivan Šnábl
Datum:
00.00.1972
Místo:
Praha-Těšnov
Pod oblouky Negrelliho viaduktu čeká na svůj zpáteční výkon lokomotiva 464.102.
Na samém konci ledna roku 1940 byl BMB-ČMD předán druhý prototyp lokomotivy řady 464.1. Stejně jako první prototyp putoval na "Masaryčku", kde byl nasazován do společného turnusu se stroji řady 464.0. Zároveň byl porovnáván s prvním prototypem pro užití šoupátek Trofimov. Vzhledem k vyššímu provoznímu kotlovému tlaku byly nové lokomotivy 464.1, ve společném turnusu s řadou 464.0, u strojních čet velmi oblíbené. Stejně tak se těšily oblibě v depu Jihlava, kde obě 464.1 začaly sloužit v květnu 1949 po krátkém provozu v Brně (přesunuta s 464.101 7. července 1948).
Autor:
Zdeněk Nantl
Datum:
00.00.1975
Místo:
Ústí nad Orlicí
Do příchodu lokomotiv řady 477.059 a 477.060 do LD Jihlava, byly oba stroje 464.1 nasazeny do první "rychlíkové" turnusové skupiny na Prahu, kam od roku 1956, resp. 1959, náležely i dvě "rosničky". Turnus tak byl sestaven pro stroje všech tří řad 464.0, 464.1 a 464.2. Vzhledem ke skutečnosti, že na trať do Prahy-Těšnova nebyla povolena přechodnost řadě 477.0, byl rychlíkový turnus upraven a lokomotivy 464.1 pak jezdily již jen se svými staršími sestrami řady 464.0. 30. června 1966 opustila 464.102 depo Jihlava a odešla do LD Nymburk, kde byla nasazována dál na osobní vlaky do Prahy-Těšnova.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
02.08.1976
Místo:
Letohrad
Až v roce 1974 se společný provozní život prototypů 464.1 rozešel. 30. března byla 464.102 předána do PLD Letohrad. Zde tak mohla posílit dožívající flotilu lokomotiv řady 464.0. V GVD 1974/1975 dva stroje zajížděly do Meziměstí s osobními vlaky a pěly zde svou labutí píseň. S následujícím GVD 1975/1976 se provoz parní trakce s osobními vlaky do Meziměstí skončila, resp. byla pára nasazována za poruchové lokomotivy motorové trakce již jen letmo. Lokomotivy řady 464.0 i s 464.102 tak zajížděly jen do Ústí nad Orlicí. Od května 1976 byla 464.102 letmo; 26. 9. 1977 byla lokomotiva zrušena. Vzhledem k doporučení kotelního komisaře byla převedena na vytápěcí kotel K 687, a to k 4. lednu 1978. Co víc, byla schopna vlastního pohybu po depu.
Autor:
Josef Mandys
Datum:
00.00.1988
Místo:
Depo Lužná u Rakovníka
V 80. letech byl stroj 464.102 partou nadšenců vzhledově opraven - díky tomu se lokomotiva v druhé polovině 80. let využit na mnoha výstavách. Nejen v Kořenově, Břeclavi či Bubnech, ale i v PLD Lužná u Rakovníka.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
16.08.1988
Místo:
Kořenov
7. prosince 1978 byla 464.102, jako K 687, odstavena a nahrazena strojem 534.0524. Lokomotiva začala chátrat, ale díky lepšímu technickému stavu oproti jubilejní 464.101 byla nakonec vybrána do sbírek NTM Praha, kam byla úředně převedena na konci roku 1980. Pro její předání k NTM byla přesunuta do LD Hradec Králové.
Autor:
Michal Štrublík
Datum:
27.06.2009
Místo:
Depo Lužná u Rakovníka
Na přelomu let 1996/1997 byla v ŽOS České Velenice lokomotiva 464.102 opět uvedena do provozuschopného stavu. Svou druhou technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. ledna 1997. 12. 1. pak poprvé vyjela s lidmi na spěšném vlaku do Veselí nad Lužnicí a zpět do Velenic se vrátila na klasickém "osobáku". Oficiální předvedení pak zanedlouho proběhlo se zvláštním vlakem do Karlštejna. Lokomotiva byla od roku 1997 provozovaná společností F.N.R.R., v následujících letech pak KHKD a v posledních letech, od roku 2012, společnost Růžolící chrochtík.
Autor:
Michal Kuty
Datum:
11.10.2015
Místo:
Nové Strašecí
Se soupravou "rybáků" si dne 11.10.2015 u Nového Strašecí hravě pohrávala parní lokomotiva 464.102.