Autor:
Ivan Šnábl
Datum:
18.09.1978
Místo:
Praha-Vršovice
První zkušební jízda 498.106 po opravě v Českých Velenicích dne 7. 9. 1978 nedopadla na výbornou, a tak si "brněnští" pro svou novou 498.106 museli dojet ještě jednou - 18. září 1978 byla lokomotiva převzata z dílen České Velenice do provozu pod hlavičkou depa Brno-dolní. Ivan Šnábl zachytil zmíněný stroj ve stanici Praha - Vršovice za doprovodu E458.0029.
Autor:
Ivan Šnábl
Datum:
00.00.1979
Místo:
Ješetice
Bohužel pro nás je přesná datace fotografie stroje 498.106 neznámá.
Za to 498.106 patří mezi železničními fanoušky k těm neznámějším. V roce 1964 dosáhla na okruhu v Cerhenicích údajného rychlostního rekordu parních lokomotiv ČSD - 162 km/h. To, že se dnes ukazuje historie trochu jinak, nechme nyní stranou. Lokomotiva 498.106 je zachycena ve stavu po hlavní opravě v Českých Velenicích v roce 1978. Na základě výnosu FMD č. 28 200/72 - O 12 z 3. ledna 1973 byla lokomotiva už v té době vedena jako budoucí museální stroj, který do doby ukončení parního provozu bude veden v provozním stavu, aby mohl odvézt opravdu poslední parní vlak v Československu. Následně měl být již majetkem NTM. Díky tomu dostal, jako poslední z "jedničkových Albatrosů", generální opravu v Českých Velenicích, kterou dokončili českoveleničtí na začátku roku 1973. Ještě v roce 1973 jezdila lokomotiva 498.106, společně s 498.110, na rychlících mezi Púchovem a Komáromem. Na konci roku 1973 však oba poslední stroje řady 498.1 v Nových Zámcích odstavili a "stošestka", společně s dalšími, chátrala pod širým nebem. Pro turnusovou službu v depu Brno – dolní, byla na začátku roku 1978, odeslána na opravu v Českých Velenicích, kde si ji v pondělí 18. 9. 1978 převzala četa Hájek - Kron. Následoval provoz v čele posledních osobních vlaků z Brna do Přerova, pak slavnostní vlaky na ukončení parního provozu a následně několikaleté vystavování a ježdění jako historický exponát; od roku 1978 udržovaný v Brně a několik let v Českých Velenicích.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
12.05.1982
Místo:
Jindřichův Hradec
U odbočky Kanclov zachytil strojvedoucí Josef Motyčka již muzejní stroj 498.106 v čele mimořádného vlaku, kde byla přepravována 498.014 (rovněž náležící do sbírek NTM). V den pořízení snímku byla 498.106 předána do Nymburka i se strojem 498.014, který v následujících letech prošel v místním depu opravou. A právě "stošestku" si z Velenic do Nymburka dovezl autor snímku.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
30.09.1982
Místo:
Všetaty
V dnes již zaniklém depu ve Všetatech byla zachycena 498.106. Byl to poslední den roku 1982, kdy byla 498.106 pro účely zvláštních vlaků zatopena. Ačkoli by se mohlo zdát, že je již ve svém novém domově ve Všetatech, není tomu tak. Do Všetat byla z Nymburka předána až v roce 1985.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
21.09.1983
Místo:
Kurort Rathen
Po ročním odstavení se v září 1983 opět rozhořel oheň v topeništi naší rekordmanky. Lokomotiva během roku 1983 dostala nový lak již bez bílých linek. Autor snímku ji zachytil u stanice Kurort - Rathen při přepravě na výstavu v Lipsku. Při cestě do Drážďan si četa Josef Motyčka/Karel Novotný a Jaroslav Kocourek zastavila pod pískovcovými skalami pro pořízení nezapomenutelného záběru.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
23.09.1983
Místo:
Leipzig
Od 22. do 25. 9. 1983 byla lokomotiva 498.106 vystavena v depu Leipzig Hbf., kde se v té době konala výstava lokomotiv. Vedle "rekordmanky" byla vystavena S10.1135 z roku 1913. Po návratu z této akce stroj pokračoval do Trenčianské Teplé, kde 29. 9. odvezl zvláštní vlak mezi Žilinou a Trenčínem.
Autor:
Josef Mandys
Datum:
13.09.1986
Místo:
Brno hl.n.
Z brněnského hlavního nádraží se rozjíždí s výročním vlakem domácí "albatros" 498.106. Slavilo se výročí 130 let trati Brno-Zastávka u Brna a to přilákalo mnoho fotografů nejen z celého Československa.
Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
00.00.1989
Místo:
Břeclav
K pěknému mezigeneračnímu setkání brněnské parní lokomotivy 498.106 a zánovního přerovského "esa" ES499.1013 došlo v břeclavské stanici, která byla tou dobou centrem oslav 150 let železnice na území Československa.
Autor:
Jiří Vobecký
Datum:
19.06.1999
Místo:
Rajhrad
V dnes již neexistující stanici Rajhrad zastavil zvláštní vlak s brněnským "albatrosem" 498.106. Zmíněná lokomotiva měla před sebou poslední 4 roky provozního života, poté ji po nějaké době odstavení čekal přesun do depozitáře NTM v Chomutově.