V roce 1863 uvedla Severní dráha císaře Ferdinanda do provozu první část tzv. Báňské dráhy spojující Ostravu s Michálkovicemi a sloužící přepravám černého uhlí z okolních dolů. Později byla prodloužena do Doubravy a stala se důležitou dopravní tepnou. Spolu s útlumem težby černého uhlí v Ostravě klesal i význam této trati, která je dnes součástí vlečkové sítě PKP Cargo International. Dnes je částečně redukována a provoz je velice slabý. Zejména tudy projíždí lokomotivy směřující do depa na Darkově, traťové stavební mechanismy a pracovní vlaky, vozí se tudy správkové vozy do opravny vozů na Zárubku a vyjímkou nejsou jízdy zvláštních osobních vlaků. Na snímku projíždí dvojče lokomotiv 740.887-5+740.772 s ucelenou soupravou prázdných wapek kolem zachovalého strážního domku v dnešním úseku Josefova Jáma - Orlová Poruba. V těchto místech dříve začínalo kolejiště stanice Michálkovice, obsluhující přilehlý Důl Michal, který je dnes národní kulturní památkou.