Během rekontrukce motorového vozu 810.613 na 812.613, vznikla myšlenka vytvořit k němu shodný řídící vůz. Jeho rekonstrukci provedly na vlastní náklady dílny Pars nova v Šumperku a byl k tomu využit zrušený přípojný vůz 010.171. Poprvé byl nově vzniklý řídící vůz 912.001 veřejnosti představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v září 2002. Během zimy 2002 / 2003 proběhly jeho zkoušky na ŽZO Velim a 7.6.2003 začal společně s motorovým vozem 812.613 jezdit na osobních vlacích mezi Zábřehem na Moravě a Šumperkem. Už během léta 2003 se tato souprava objevuje na výkonech DKV Valašské Meziříčí, aby koncem roku 2003 byla předána do Rakovníka, kde pak dlouhé roky jezdila. Zajímavostí je, že ač motorový vůz byl v majetku ČD, vůz řídící byl původně v majetku firmy Pars nova a Českými drahami byl odkoupen až v době, kdy jezdil v Rakovníku. Právě na působení "Esmeraldy" a "Kasandry" v depu Rakovník je vzpomínkou tento snímek, zachycující je v srpnu 2006 ve stanici Praha-Bubny.