zpět na seznam fotografií
475.1142

Vůbec posledním dodaným strojem Československým státním drahám byla z řady 475.1 právě lokomotiva 475.1142. Společně se strojem 475.1141, po úpravách podané objednávky, byla vybrána pro dosazení válečkových ložisek na všechny spojniční čepy. Válečková ložiska byly dodávány společností SKF a při uvádění obou strojů do provozu se vše neobešlo bez problémů. Často docházelo k trhlinám, otlakům ložiskových kroužků, a nebo rovnou k zadření. I přes občasné problémy, které vedly u stroje 475.1141 k rekonstrukci spojničních ložisek na nápravách S1 a S3 k úpravě na ložiska kluzná, byly výhody těchto ložisek nesporné. Ložiska měly mnohem delší životnost a zejména při rozjezdech se vyznačovaly nízkým rozjezdovým odporem, který se však se vzrůstající rychlostí navyšoval na hodnoty ložisek kluzných. Poněkud vedlejším problémem bylo několik samovolných ujetí lokomotivy 475.1142 strojní četě, která stroj nedostatečně zajistila. Údržba tohoto stroje byla velmi jednoduchá - mazalo je jednou za několik dní, což bylo pro čety velké ušetření času a práce.

 

 



Komentáře

ketas79 06. 04. 2017 22:20 | X

Rok výroby: 1951.Černá, nikterak hezky vyhlížející, avšak jedna z nejdokonalejších parních lokomotiv depa Plzeň; 475.1142. Do stavu náležela od vykonání TPZ dne 18. 12. 1951 až do předání do Brna v roce 1978. Byla také mezi lety 1955–1956 předváděna lokomotiva 475.1142 v Číně (pro tento účel byla opatřena zeleným nátěrem inspirovaným řadou 387.0), k výrobě dalších lokomotiv na export ale nedošlo.

Michal Štrublík 05. 04. 2017 11:31 | X

Ne

čtenář 05. 04. 2017 07:25 | X

Není v tom roce 1951 překlep?

Aleš Krška 04. 04. 2017 11:58 | X

Je to psáno pod dalšími fotkami ;-) Příkladem text od další: "V roce 1955 byla lokomotiva přistavena do lokomotivky Škoda, kde je podrobena úpravě před odesláním do Lipska. Společně s ní do Německa rovněž odjely stroje 498.106 a 556.0260. Stroj 475.1142 byl v roce 1955 poprvé opatřen zelenou barvou s červenými hvězdicemi náprav a žlutou ořízkou. Na všechny tři stroje je rovněž proveden nápis "MADE IN CZECHOSLOVAKIA". Po jeho návratu je tento stroj rovněž vybrán na propagační kampaň v Číně. Odeslán byl jako rozložený do Šanghaje, kde ve zdejších dílnách proběhla, pod dohledem zástupců lokomotivky, kompletace. Její kompletace však probíhala pomalu, neboť vozy s jednotlivými díly přijížděly do dílen opožděně. Díky tomu byla výstava prodloužena až do 22. 11. 1951."

ketas79 04. 04. 2017 11:42 | X

Stroj 475.1142 byl provozovaný v bývalém DKV Přerov, kde ukončil svou aktivní činnost.Nyní je v depozitáři NTM Chomutov. Jezdila i v Číně, proto také měla odlišný zelený nátěr!

Celkem 5 komentářů


Přidat komentář: