Když nákladka trhala rekordy aneb „sasky“

Když nákladka trhala rekordy aneb „sasky“

Úvod

Vůz řady Faccs/Sas (odsud přezdívka „saska“ nebo „sasák“) je určený pro přepravu sypkých substrátů. Na ČSD se nejčastěji ložil pískem, štěrkem, vápencem a občasně i uhlím. Existovala i zakrytá varianta pro přepravu vápna. Celkem těchto vozů bylo vyrobeno cca 5160 zejména pro ČSD, méně pro řadu různých podniků. Často jezdily se svými staršími kolegy řady Facc/Sa, z nichž několik posledních mohykánů lze spatřit na přepravách vápence mezi Berounem a Prunéřovem (vlastník SD-KD a.s.). V tomto článku se podíváme na průměrnou denní nakládku do obou řad vozů. Obě řady jezdily zcela běžně promíchány v ucelených soupravách, což v 70. a 80. letech nebylo nic neobvyklého. Stejně promíchané soupravy vozů Wa/Wap byly taktéž početné až do poloviny 80. let.
 
Podívejme se do roku 1985 kolik se nakládalo v jednotlivých obvodech drah v průměrném dni.
 
 
VÝCHODNÍ DRÁHA
 
Čaňa: 19 vozů pro Pn 61250 do Šarišských Lúk. (štěrkopísek)
Diviaky: 27 vozů Pn 61358 pro Ostravské hutě. (dolomit)
Družstevná pri Hornáde (dnes Kostolany nad Hornádom): 27 vozů Pn 61147 pro VSŽ
Kralovany: 27 vozů Pn 61308 pro Ostravské hutě. (dolomit)
Mnichova Lehota: 2x24 vozů Pn 62331a Pn 62333 pro Ostravské hutě. (dolomit)
Nové Košariská: 22 vozů Pn 62068 do Zvolena a 24 vozů Pn 62060 do Žiliny. (štěrkopísek)
Oslany: 20 vozů Pn 62378 do Veselí nad Moravou. (dolomit)
Slavec Jaskyňa: 16 vozů pro CHZ Nováky. (vápenec)
Šaštín – Stráže: 2x20 vozů Pn 62451 do Košic a Pn 62453 do Žiliny. (písek)
Turňa nad Bodvou: 3x27 vozů pro VSŽ (Pn 61821/3/5)  a 16 vozů Pn 61822 do Zvolena. (vápenec)
Varín: 2x27 vozů Pn 62326 a 62328 do Třince. (dolomit)
 
= DENNÍ NAKLÁDKA V OBVODU DRÁHY: 421 VOZŮ
 
 
STŘEDNÍ DRÁHA
 
Božice u Znojma: 18 vozů Pn 64296 do Jihlany a 28 vozů Pn 64111 do Žiliny. (písek)
Bzenec přívoz: 34 vozů Pn 64099 do Ostravy Poruby. (písek)
Důl Paskov: 28 vozů pro stanice v Podkrušohoří. (posypový materiál)
Hrušovany u Brna: 34 vozů Pn 64097 do Bohumína, 27 vozů Pn 64109 do Žiliny a 27 vozů Pn 64199 do Bratislavy. (písek)
Mohelnice: 34 vozů Pn 64821 do Petrovic u Karviné a 34 vozů Pn 64823 do Ostravy Poruby. (štěrkopísek)
Ostrožská Nová Ves: 19 vozů Pn 64298 do Jihlavy Města a 24 vozů Pn 64466 do Petrovic u Karviné. (štěrkopísek)
Rožná: 18 vozů Pn 64703 do Nového Sedla. (štěrk)
Štramberk: 3x24 vozů Pn 63851/3/5 pro Vítkovické Železárny KG
 
vlečka Donbas Skašov:     
34 vozů Pn 64225 na důl PaskovPaskov. (štěrkopísek)
34 vozů Pn 64229 do Ostravy Poruby. (štěrkopísek)
34 vozů Pn 64231 do Petrovic u Karviné. (štěrkopísek)
28 vozů Pn 63559 do Prahy Buben. (štěrkopísek)
Zábřeh na Moravě: 28 vozů Pn 64827 pro NHKG. (vápenec a vápno)
 
= DENNÍ NAKLÁDKA V OBVODU DRÁHY: 571 vozů 
 
2
 
 
SEVEROZÁPADNÍ DRÁHA
 
Dobkovičky: 15 vozů Pn 69992 do Chomutova. (štěrk)
Hněvice: 13 vozů  Pn 66681 do Kladna Dubí, 13 vozů Pn 66693 do Středokluk, 13 vozů Pn 66695 do Řeporyj, 20 vozů Pn 66794 do Nového Sedla a 20 vozů Pn 66992 do Počerad. (vše písek)
Horní Řasnice: 11 vozů Pn 60993 do Mimoně a dále směr Ústí nad Labem a 13 vozů Pn 60997 do Chabařovic. (písek)
Hrádek nad Nisou: 10 vozů Pn 60984 do Oldřichova u Duchcova, 16 vozů Pn 60991 do Chomutova a 11 vozů Pn 60093 do Liberce
Jestřebí: 22 vozů Pn 63931 do obvodu stanic SD a 27 vozů Pn 69780 do Citic. (písek)
Košťálov: 20 vozů Pn 60798 do Citic. (štěrk)
Libuň: 20 vozů Pn 60351 do stanic v obvodu SD a 20 vozů Pn 60792 do Citic
Nelahozeves: 13 vozů Pn 66696 do Rudné u Prahy a 13 vozů Pn 66698 do Řeporyj. (písek)
Postoloprty: 13 vozů Pn 69891 do Chomutova
Stéblová: 13 vozů Pn 60599 do Světlé nad Sázavou 
Vilémov u Šluknova: 13 vozů Pn 69871 do Chabařovic a 13 vozů Pn 69873 do Louky u Litvínova. (štěrk)
Výhybna Kamenolom: 18 vozů Pn 69994 do Třebušic a 18 vozů Pn 69998 do Chomutova. (štěrk)
Žďárec u Skutče: 20 vozů Pn 65800 pro stanice v obvodu SZD.
 
= DENNÍ NAKLÁDKA V OBVODU DRÁHY: 398 vozů. Z toho 281 vozů písku a 117 vozů štěrku.
 
 
JIHOZÁPADNÍ DRÁHA
 
Beroun: 12 vozů Pn 67559 do Lovosic a 19 vozů Pn 67549 do Ústí nad Labem. (vápenec)
Chlum u Třeboně (dnes Majdalena): 27 vozů Pn 68592 do Prahy Hostivaře
28 vozů Pn 68783 do Přeštic. (písek)
16 vozů Pn 68785 do Domažlic. (písek)
16 vozů Pn 68787 do Hýskova. (písek)
Kaznějov: 15 vozů Pn 67789 do Hýskova a 15 vozů Pn 67775 do Dalovic. (písek)
Milín: 22 vozů Pn 67585 do Brniště. (štěrk)
16 vozů Pn 67759 do Svatavy. (štěrk)
14 vozů Pn 67894 do Dívčic. (štěrk)
Nová Ves nad Lužnicí: 27 vozů Pn 68595 do Středukluk a 16 vozů Pn 68795 do Karlových Varů. (písek)
Suchdol nad Lužnicí: 27 vozů Pn 68590 do Prahy Uhříněvsi, 16 vozů Pn 68771 do Plzně a 16 vozů Pn 68773 do Českých Velenic, kde se spojí s Pn 68785 a pojedou spolu do Plzně, kde se rozpojí. (vše písek)
 
Velké Hydčice: 14 vozů  Pn 67795 do Plzně. (vápenec)
 
= DENNÍ NAKLÁDKA V OBVODU DRÁHY : 316 vozů. Z toho 219 vozů písku, 52 vozů štěrku a 45 vozů vápence.
 
168
 
 
ZÁVĚR
 
Denní nakládka 1706 vozů na ČSD představuje přibližně přepravu 8500 tun sypkých substrátů denně v ucelených soupravách. Skutečné číslo bylo přes 10 000 tun denně s velkými výkyvy. Kolik se skutečně nakládalo denně vozů se již zjistit nepodaří. Krátce po roce 1990 jsou vozy Faccs odstavovány v různých stanicích na síti ČSD a postupně rušeny.  Dnes se již používají jen pro nakládku štěrku a občasně uhlí. Variantu vozů se střechou nepotkalo rušení jejích nekrytých kolegů a jsou dodnes pravidelně nakládány vápnem,  zejména v Hranicích a Zábřehu na Moravě.
 
© zpracoval: Václav Sedláček
 

Tento článek byl zobrazen: 18827×.

Tento článek byl naposledy upraven: 25. 01. 2020


Komentáře

Socha 03. 04. 2020 08:28 | X

Facsky k nám do Štramberka stále jezdí, mnohdy pěkně udržované, a to jak ČDC, tak Acerolmital (dnes už nová firma, jejíž název si nepamatuji). Vítkovice si k nám jezdí taky se svými bílými vozy a pěknými zvířecími lokomotivami (velrybu pamatuji nejvíce), bílou verzi (asi ať to nemusejí čistit od vápencové drtě a vápna) těchto vozů s krytou střechou používají též na samotné vlečce Kotouč Štramberk, a to pro vlastní přepravy mezi lomem a vápenkou. Nevíte náhodou někdo, když některé ty vozy mají krytou střechu, proč nejsou označovány, jako jejich podobní kolegové, začátečním písmenem T?

Vojtěch Gášek 12. 11. 2017 17:33 | X

Faccs také zajišťují stále ještě pravidelnou (od března do listopadu) přepravu písku z Bzence-Přívozu, případně Mohelnice do Studénky. Točí se tam zpravidla jedna souprava. Taky do Štramberka jezdí ještě vělké množství těchto vozů a to jak ve variantách s střechou i bez střechy a různých provozovatelů - krom ČDC také AMO. V Hranicích na Moravě se nenakládají a ani to v posledních letech nepamatuju. Ale v roce 2015 se jich docela dost zprovoznilo a sloužily při masivních výlukových pracech.

Robo 23. 10. 2017 12:18 | X

Vďaka za článok. O nakládke v Diviakoch som mal strohé informácie, ale že sa nakladalo tak intenzívne na svoju dobu, som ozaj netušil.

fdsa 23. 10. 2017 04:44 | X

„saska“ nebo „sasák“ pokud vím tak se spíš říkalo "sypák"

Václav Sedláček 05. 10. 2015 13:44 | X

Článek se věnuje nakládce do ucelených souprav. Přeprav ve vozech Faccs bylo za ty léta nepočítaně, vybrány jsou v daném roce (1985) jen ty, které se vozily pravidelně ucelenými vlaky. Nemalý díl přeprav se uskutečňoval jako tvz. "kusovky" (přeprava jednoho nebo skupiny vozů v relačních vlacích), případně jako "separát". Přeprava magnezitu byla ve výrazné většině případů uskutečňována jako skupiny vozů, protože šlo o menší přepravy, kde se ucelený vlak nevyplatil.

Patrik Hriň 26. 09. 2015 16:52 | X

V Lubeníku a Jelšave sa magnezit do Sasiek nenakladal?

Celkem 6 komentářů


Přidat komentář: