Strojvedoucí každého hnacího vozidla musí počítat se sníženou viditelností na trati. V noci vládne samozřejmě tma, ale i ve dne může ubýt světla například kvůli bouřce nebo hustému lesnímu porostu v okolí kolejí. To platí jak pro malé motoráčky, tak pro Pendolina, která si za více než deset let provozu na našich tratích vydobyla pověst vlajkové lodi Českých drah.
I výměna jedné žárovky je drahá
Před nějakou dobou se začalo řešit, co s neustálými výměnami praskajících žárovek na Pendolinech. Leckdy se totiž stalo, že bylo třeba jet pro jednu žárovku z místního depa v Michli až na pražské hlavní nádraží, a to třeba jen z toho důvodu, aby vlak mohl opět pokračovat na své celodenní pouti mezi Prahou a Ostravou. Výměna žárovky trvala sice jen pět minut, ale když se k tomu připočítá čas strávený na cestě, tak se celý úkon pěkně prodražil. Zároveň začaly stárnout i paraboly světel, takže svítivost se snižovala. Postupně se tedy začalo uvažovat o tom, čím je nahradit.
Původní světlo je sestava dvou světel na každé straně kabiny, kde bílé poziční bylo společné s dálkovým a vedle něj bylo červené, takzvané koncové světlo. V září 2012 proběhl zkušební provoz nových světel na třech jednotkách, konkrétně na strojích 680.004, 680.005 a 680.006. Na ostatních Pendolinech zůstal v provozu starý typ. Je nutné dodat, že u návěstních světel nově spojili bílé a červené do jedné sdružené svítilny.
Inspirace u rakouského Taurusu
Před pár lety se začala objevovala kombinovaná LED světla i na jiných strojích Českých drah, a tak bylo rozhodnuto, že se použijí taková, která jsou k sehnání v tuzemsku. A nejlépe nějaká, která jsou používána na některém z vozidel Českých drah. Hned v prvopočátku byla zavržena LED světla ze CityElefantů, protože jejich konstrukce je podle zkušeností ne zcela spolehlivá. Je potřeba proto nainstalovat takový typ, co se namontujem a pak jen při předepsaných prohlídkách kontroluje jeho funkčnost.
Po postupné selekci nakonec zvítězilo LED světlo z firmy MSV elektronika ve Studénce, kde pražskému depu vyšli maximálně vstříc. O jeho spolehlivosti se technici z depa mohli přesvědčit například na vložených motorových vozech řady 054 nebo prvních Regionovách. Nakonec bylo potřeba sehnat dálkové světlo. Tady se přistoupilo na radu zkušených strojvedoucích z místního depa, kteří jezdí na oblíbených rakouských lokomotivách Taurus. Když se zjistilo, že stejné světlo je namontováno i na nových českých lokomotivách řady 380, nebylo potřeba co řešit.
Nakonec bylo přistoupeno i k výrobě celého nového držáku ve Studénce. První takto upravené Pendolino se objevilo v prosinci roku 2012. Hned po zahájení provozu bylo slyšet chválu od pražských strojvedoucích. Podstatná změna nastala ale i na správkárně na Odstavném nádraží Jih. Zatím nebylo potřeba vyměnit v těchto nových světlech ani jednu žárovku. Poziční LED světla mají přece jen mnohem delší životnost.
Místo plastu používají tvarované sklo
Nezávisle na tomto projektu vznikl ještě druhý, který s tím prvním souvisí. Pendolina totiž mají ještě dvě světla na střeše: dálkové a horní bílé. S těmi sice není takový problém, ale kryt před nimi je z průhledného plastu, jehož povrch se během provozu značně poškrábal a špína v těchto rýhách je prakticky neodstranitelná. Z čirého plastu se tak stal mléčný a svícení přes něj dálkovým světlem je zcela neúčinné. Plast byl tedy nahrazen lepeným bezpečnostním tvarovaným sklem, které vyrobila slovenská firma Hriadeľ, známá velkými zkušenostmi s dodávkami různých skel i na jiná drážní vozidla v České republice.
Výsledky zmíněných změn se projevily dvojím způsobem. Zaprvé sama Pendolina jsou na trati lépe vidět. Zadruhé strojvedoucí mají lepší přehled o tom, co se na trati děje. Cestující si toho zřejmě nevšimnou, ale jejich bezpečnost se tím fakticky zvýšila. Prosazení změn sice trvalo déle, než jejich tvůrci čekali, ale celý projekt dospel do závěru a na konci roku 2012, byly v provozu i zbývající čtyři Pendolina po „oční operací". Od nového jízdního řádu 2012/2013 tak všech sedm Pendolin jezdí s novými světly.
® zpracoval Martin Harák
článek je možné přečíst i ZDE na webu časopisu Železničář
Plzeňští strojvůdci © 2012 - 2024
Všechna práva vyhrazena
Poslední aktualizace: 20. 11. 2024
Kontaktní e-mail:
info@strojvedouciplzen.cz
Informace o stránkách
Plán aktualizací