První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno
Jak budou vypadat Taurusy, které potáhnou české railjety? Po oficiálním představení v Brně to už víme. Zástupci Českých drah, Rakouských spolkových drah, firmy Siemens a představitelé Jihomoravského kraje zde slavnostně ukázali lokomotivu řady 1216 v kombinaci světle a tmavě modré, pokřtěnou romanticky jako Duch Brna, správně Spirit of Brno. Bude jich celkem sedm – stejně jako počet objednaných jednotek Siemens Viaggio Comfort.
Nasazení do provozu
Na trase mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem pojede od prosince 2014 celkem deset spojů denně ve dvouhodinovém intervalu. Na všechny budou nasazeny railjety, část z nich ovšem ponese červené barvy ÖBB, a to včetně lokomotiv. Všechny Taurusy dostanou vlakové zabezpečovače ETCS, resp. Mirel, které jsou nutné při provozu v České republice. Strojvedoucí z provozního pracoviště Břeclav jsou připraveni podílet se na vozbě těchto vlaků.
Řada 1216 již sedm let v provozu
První vícesystémové elektrické lokomotivy ES 64 U4 řady ÖBB 1216, známé spíše jako Taurus, byly uvedeny do provozu před sedmi lety. Jde stále o nejvýkonnější lokomotivu vyrobenou ve společnosti Siemens. Na českých kolejích můžeme tyto stroje pravidelně vídat již pátým rokem na vlacích EuroCity z Vídně do Prahy a zpět. Připomeňme si, že Taurusy fungují na bázi moderní technologie třífázových asynchronních pohonů určených pro univerzální lokomotivy nejvyšší výkonové kategorie a nabízejí mimořádně vysokou spolehlivost.
Lokomotiva Taurus navíc překonala světový rychlostní rekord, který získala v září 2006 na vysokorychlostní trati Ingolstadt – Norimberk. Tehdy s připojeným měřicím vozem jela rychlostí 357 kilometrů za hodinu! Šlo přitom o sériovou lokomotivu bez zvláštních úprav, pouze u jejího počítačového řídicího systému byla odstraněna rychlostní omezení, která jsou jinak u těchto strojů nastavena na 230 km/h, a demontovány stěrače a sněžný pluh, jak vysvětlil ředitel dopravní divize společnosti Siemens Česká republika.
Na railjety se těší nejen v Brně
Služba na vlacích railjet bude zcela nepochybně stejně prestižní, jako tomu bylo u prvních spojů EuroCity, které se rozjely po sametové revoluci z Prahy do Vídně. Pro tuto vozbu je připraven i odpovídající palubní personál, který bude mít patřičné jazykové znalosti a bude umět poradit našim zákazníkům, kteří zažijí opravdu špičkový komfort na evropské úrovni, jak uvedl dozorčí osobní přepravy z RCVD Brno, jeden z prvních vlakvedoucích na vlacích EuroCity u nás.
Railjety s Taurusy budou atraktivní alternativou k přetížené dálnici se službami šitými na míru různým skupinám cestujících, kterými jsou třeba business class pro manažery nebo dětské kino pro rodiny s dětmi. Railjety pro nás představují milník v mezinárodní dálkové dopravě. První zkušební jízdy jsou vplánu v polovině roku 2014 a všech sedm souprav bude nasazeno pod obchodní značkou ČD railjet.
Harmonogram přebarvení lokomotiv
1216 235 představena 18. 9. 2013 v Brně
1216 236 hotová do 16. 12. 2013
1216 149 hotová v období 12/2013–3/2014
1216 150 hotová v období 12/2013–3/2014
1216 237 hotová do 2. 6. 2014
1216 234 hotová do 7. 7. 2014
1216 233 hotová do 28. 7. 2014
(Jedná se o pracovní harmonogram.)
® zpracoval Martin Harák
článek je možné přečíst i ZDE na webu časopisu Železničář
Plzeňští strojvůdci © 2012 - 2024
Všechna práva vyhrazena
Poslední aktualizace: 20. 11. 2024
Kontaktní e-mail:
info@strojvedouciplzen.cz
Informace o stránkách
Plán aktualizací