Železniční provoz na trati 160 (Plzeň - Žatec) rok 1989

Železniční provoz na trati 160 (Plzeň - Žatec) rok 1989

 

Dnes na „žatecké“ lze potkat nákladní vlak jen výjimečně. Poslední dobou jsou sice období s provozem odklonových vlaků z tratě 170. Před ne tak dávnou dobou sice na trati nebyl dálkové řízený provoz, přesto měla trať větší propustnost pomocí traťových hlásek a dnes snesené výhybny Pastuchovice. Vzhledem ke značným vzdálenostem mezi stanicemi byly hlásky nutností. Na trati nebylo vybudováno TZZ, jízdy vlaků se sjednávaly telefonem. Výjimku tvořil mezistanicí úsek Plzeň – Třemošná, kde byl hradlový poloautoblok s mezilehlým hradlem Bolevec. Důvodem jeho zřízení byly obsluhy vleček kolem třemošenské zastávky.

781.444

Propustnost trati zvyšovaly mezilehlé (až do zrušení mechanické) hlásky v zastávkách Horní Bříza a Obora u Kaznějova, Jezero (mezi Mladoticemi a Žihlí), Stebno, Valov (mezi Vroutkem a Podbořany), Kněžice a Ovčín (nedaleko Libočan). Poslední hláska Ovčín dosloužila se zřízením DOZZ. Provozní potřeba hlásek skončila na začátku 90. let s minimalizací nákladního transitu, zmíněnou hlásku Ovčín udržovaly v provozu přilehlé mechanické závory.

Sklonově náročná trať a velké zátěže nákladních vlaků vyžadovaly nasazení nejvýkonnějších motorových lokomotiv. Transit vozily „sergeje“ 781 běžně ve dvojici spojenou kabelem mnohočlenného řízení, což bylo u ČSD raritou. Místní zátěže vozily „čmeláci“ 771 depa Plzeň do Blatna u Jesenice, kde se střídaly s chomutovskými sergeji. Zatížení tratě vyžadovalo přesné dodržování jízdního řádu i nákladními vlaky, což u ČSD rozhodně nebylo pravidlem. Na většině trati jezdil pár manipulačních vlaků.

781.582

Na obsluhu stanic Třemošná, Horní Bříza a Kaznějov se musely vypravovat samostatné manipulační vlaky. Místní podniky (Škoda, Benzina a Kamenina v Třemošné, Keramička v HB, Lachema a kaolinka v Kaznějově) se staraly o takové zátěže, že manipulační vlaky musely často mít postrk nebo přípřež.

Provoz osobních vlaků byl dlouhodobě neměnný a prošel pozvolnou změnou až kolem roku 2000 a později s postupným útlumem nasazování klasických souprav na osobních vlacích.

781.557

Pojďme nyní k trati 160, třeba na hradlo Bolevec a buďme zde jedno průměrné pondělí…

 

0:04 Pn 47141 Světec – Ledvice – Schwandorf (dvojice sergejů v čele ucelenky wapek s energetickým uhlím)

0:51 Pn 67518 Klatovy – Hněvice (směs Res, Smmp a Eas ložených dřevem)

1:09 Mn 87403 Žatec západ - Plzeň

1:32 Mn 87402 Plzeň - Žatec západ

1:53 Pn 69763 Žatec západ – Plzeň (směska)

2:14 Pn 67566 Plzeň – Žatec západ (směska)

2:28 Vn 57594 Plzeň – Louka u Litvínova (prázdné wapy ze Škodovky)

2:46 Pn 69705 Most nové nádraží – Plzeň (směs s dvojicí sergejů)

3:09 Vn 57770 Plzeň – Citice (prázdné uhláky)

3:31 Pn 69731 Žatec západ – Plzeň Koterov (směska)

3:57 Os 7600 Plzeň – Žatec

5:03 Os 7621 Mladotice – Plzeň

5:21 Pn 67560 Plzeň – Chomutov (směska)

5:36 Os 7612 Plzeň – Třemošná u Plzně (dělnický vlak)

6:02 Os 7611 Třemošná u Plzně - Plzeň

6:24 R 592 Plzeň – Varnsdorf (754+Bm+Bm+Bm+ABm+BDms a proto že je pondělí, je na konci i Postm)

6:45 Os 7620 Plzeň - Mladotice

7:00 Os 7601 Žatec – Plzeň

7:12 Lv 77450 Plzeň – Žatec (dvojice sergejů pro Pn 47137)

7:33 Mn 87412 Plzeň - Kaznějov

8:14 Os 7602 Plzeň – Obrnice

8:35 Mn 87411 Kaznějov - Plzeň

8:51 Os 7603 Žatec – Plzeň (postrkový brejlovec od Os 7620)

9:09 R 597 Děčín hl. n. – Plzeň (754+BDms+ABm+Bm+Bm+Bm)

9:18 Pn 47133 Herkules s.n. – Schwandorf (dvojice sergejů s 25 wapkami)

9:53 Lv 77454 Plzeň – Kaznějov (sergej pro Pn 67775)

10:29 Vn 57772 Plzeň – Citice (prázdné uhláky s dvojčetem sergejů v čele)

10:57 Pn 69701 Most nové nádraží – Plzeň (směska s dvočetem v čele)

11:01 Os 7604 Plzeň – Obrnice

11:14 Pn 67588 Plzeň – Žatec západ (směska s dvojčetem v čele)

12:02 Pn 69761 Žatec západ – Plzeň (směska)

12:13 Mn 87413 Kazňejov - Plzeň

12:50 Mn 87404 Plzeň – Žatec západ

13:09 Pn 67775 Kaznějov – Dalovice (dvojče sergejů s ucelenkou vozů Has (Taes) ložených kaolínem)

13:27 Mn 87401 Žatec západ - Plzeň

13:37 Os 7605 Žatec – Plzeň

14:00 Mn 87414 Plzeň – Horní Bříza (přípřežním čmelákem)

14:09 MSv 7514 Plzeň – Třemošná (motor pro Os 7615)

14:14 Os 7615, samotná 810

15:00 Vn 57560 Plzeň – Kralupy nad Vltavou (prázdné kotle s dvojčetem sergejů v čele)

15:08 Pn 67562 Plzeň – Chomutov (směska s nečinným čmelákem na postrku)

15:21 Os 7606 Plzeň - Most

15:39 Pn 69729 Žatec západ – Plzeň Koterov (směska)

15:55 Vn 57580 Plzeň – Třebušice (prázdné uhláky)

16:37 Pn 67789 Kaznějov – Hýskov (vozy Faccs ložené štěrkem)

17:09 R 596 Plzeň – Děčín hl.n. (754+Bm+Bm+Bm+ABm+BDms)

17:16 Os 7624 Plzeň – Blatno u Jesenice

17:30 Os 7607 Obrnice – Plzeň (na závěsu motorový vůz řady 810+Blm od Os 7616)

17:55 Pn 47137 Herkules s.n. – Schwandorf (třetí vlak pro elektrárnu Schwandorf)

18:25 Mn 87415 Kaznějov – Plzeň (s postrkovým čmelákem)

19:18 Os 7608 Plzeň – Žatec

19:25 Vn 57582 Plzeň – Třebušice (prázdné uhláky)

19:34 Mn 87416 Plzeň - Kaznějov

19:53 Pn 69703 Most nové nádraží – Plzeň (směska s dvočetem sergejů)

20:07 Os 7627 Blatno u Jesenice – Plzeň

20:52 Os 7609 Obrnice – Žatec

21:09 Pn 69789 Třebušice – Plzeň (uhlí na rozřazení)

21:37 Pn 67564 Plzeň – Chomutov (směska)

21:54 R 593 Varnsdorf – Plzeň (souprava od ranního R 593 z Liberce, posílená o 3 vozy Bm)

22:48 Os 7626 Plzeň – Mladotice

23:17 Mn 87417 Horní Bříza - Plzeň

23:33 Vn 57584 Plzeň – Počerady (prázdné uhláky)

23:42 Mn 87410 Plzeň – Kaznějov

160/A

Během předchozích 24 hodin zde projelo 63 vlaků, většinou nákladních. Noční klid na této trati není, pouze dvě hodinové díry mezi 4. a 5. hodinou ráno a mezi 9. a 10. hodinou večer. Místní obyvatelé okolního sídliště si musely „užít“ netlumených sergejů…

 781.566

 ® zpracoval Václav Sedláček


Tento článek byl zobrazen: 26760×.

Tento článek byl naposledy upraven: 30. 07. 2019


Komentáře

Gučo 19. 11. 2021 11:43 | X

Měl bych dotaz na kabel mnohočlenného řízení u T679,1. Je někde fotografie spojených lokomotiv a které lokomotivy jím byly vybavené?.

pavel 09. 08. 2019 23:31 | X

tohle je jak z pohádky.. byl jsem moc malý ale pamatuji si sergeje v noci v Bílině jak jezdili a já usínal krásně při dunění jejich motorů..vůbec mě o nevadilo naopak..a do dnes na to rád vzpomínám..ten provoz když toto čtu byl nesutečný a krásný ..a je škoda že se už železnice takto navyužívá a vše jede po silnici..krásný časy ..kéž by se vrátili..to byla železnice..se vším všudy..díky za fotky i článek! a vzpomínky..

Casey Jones 07. 01. 2016 23:52 | X

přátelé, malá vzpomínka: Postw jezdil každý den, kromě neděle na 7600 do Žatce, na konci za BDs a zde ho dobíral chomutovský M262.0 na 9844 od Lužné u R, vracel se zpět z Chomutova na 9811 do Žatce, ze Žatce na 7609za lokomotivu ř. 753, další oběh Postw byl na 7606,také do Žatce za 753, odstaven do nočních časů pro "papírák" a sním do/ z Chomutova, ze Žatce na 7603 :)

Celkem 3 komentáře


Přidat komentář: