Dnes na „žatecké“ lze potkat nákladní vlak jen výjimečně. Poslední dobou jsou sice období s provozem odklonových vlaků z tratě 170. Před ne tak dávnou dobou sice na trati nebyl dálkové řízený provoz, přesto měla trať větší propustnost pomocí traťových hlásek a dnes snesené výhybny Pastuchovice. Vzhledem ke značným vzdálenostem mezi stanicemi byly hlásky nutností. Na trati nebylo vybudováno TZZ, jízdy vlaků se sjednávaly telefonem. Výjimku tvořil mezistanicí úsek Plzeň – Třemošná, kde byl hradlový poloautoblok s mezilehlým hradlem Bolevec. Důvodem jeho zřízení byly obsluhy vleček kolem třemošenské zastávky.
Propustnost trati zvyšovaly mezilehlé (až do zrušení mechanické) hlásky v zastávkách Horní Bříza a Obora u Kaznějova, Jezero (mezi Mladoticemi a Žihlí), Stebno, Valov (mezi Vroutkem a Podbořany), Kněžice a Ovčín (nedaleko Libočan). Poslední hláska Ovčín dosloužila se zřízením DOZZ. Provozní potřeba hlásek skončila na začátku 90. let s minimalizací nákladního transitu, zmíněnou hlásku Ovčín udržovaly v provozu přilehlé mechanické závory.
Sklonově náročná trať a velké zátěže nákladních vlaků vyžadovaly nasazení nejvýkonnějších motorových lokomotiv. Transit vozily „sergeje“ 781 běžně ve dvojici spojenou kabelem mnohočlenného řízení, což bylo u ČSD raritou. Místní zátěže vozily „čmeláci“ 771 depa Plzeň do Blatna u Jesenice, kde se střídaly s chomutovskými sergeji. Zatížení tratě vyžadovalo přesné dodržování jízdního řádu i nákladními vlaky, což u ČSD rozhodně nebylo pravidlem. Na většině trati jezdil pár manipulačních vlaků.
Na obsluhu stanic Třemošná, Horní Bříza a Kaznějov se musely vypravovat samostatné manipulační vlaky. Místní podniky (Škoda, Benzina a Kamenina v Třemošné, Keramička v HB, Lachema a kaolinka v Kaznějově) se staraly o takové zátěže, že manipulační vlaky musely často mít postrk nebo přípřež.
Provoz osobních vlaků byl dlouhodobě neměnný a prošel pozvolnou změnou až kolem roku 2000 a později s postupným útlumem nasazování klasických souprav na osobních vlacích.
Pojďme nyní k trati 160, třeba na hradlo Bolevec a buďme zde jedno průměrné pondělí…
0:04 Pn 47141 Světec – Ledvice – Schwandorf (dvojice sergejů v čele ucelenky wapek s energetickým uhlím)
0:51 Pn 67518 Klatovy – Hněvice (směs Res, Smmp a Eas ložených dřevem)
1:09 Mn 87403 Žatec západ - Plzeň
1:32 Mn 87402 Plzeň - Žatec západ
1:53 Pn 69763 Žatec západ – Plzeň (směska)
2:14 Pn 67566 Plzeň – Žatec západ (směska)
2:28 Vn 57594 Plzeň – Louka u Litvínova (prázdné wapy ze Škodovky)
2:46 Pn 69705 Most nové nádraží – Plzeň (směs s dvojicí sergejů)
3:09 Vn 57770 Plzeň – Citice (prázdné uhláky)
3:31 Pn 69731 Žatec západ – Plzeň Koterov (směska)
3:57 Os 7600 Plzeň – Žatec
5:03 Os 7621 Mladotice – Plzeň
5:21 Pn 67560 Plzeň – Chomutov (směska)
5:36 Os 7612 Plzeň – Třemošná u Plzně (dělnický vlak)
6:02 Os 7611 Třemošná u Plzně - Plzeň
6:24 R 592 Plzeň – Varnsdorf (754+Bm+Bm+Bm+ABm+BDms a proto že je pondělí, je na konci i Postm)
6:45 Os 7620 Plzeň - Mladotice
7:00 Os 7601 Žatec – Plzeň
7:12 Lv 77450 Plzeň – Žatec (dvojice sergejů pro Pn 47137)
7:33 Mn 87412 Plzeň - Kaznějov
8:14 Os 7602 Plzeň – Obrnice
8:35 Mn 87411 Kaznějov - Plzeň
8:51 Os 7603 Žatec – Plzeň (postrkový brejlovec od Os 7620)
9:09 R 597 Děčín hl. n. – Plzeň (754+BDms+ABm+Bm+Bm+Bm)
9:18 Pn 47133 Herkules s.n. – Schwandorf (dvojice sergejů s 25 wapkami)
9:53 Lv 77454 Plzeň – Kaznějov (sergej pro Pn 67775)
10:29 Vn 57772 Plzeň – Citice (prázdné uhláky s dvojčetem sergejů v čele)
10:57 Pn 69701 Most nové nádraží – Plzeň (směska s dvočetem v čele)
11:01 Os 7604 Plzeň – Obrnice
11:14 Pn 67588 Plzeň – Žatec západ (směska s dvojčetem v čele)
12:02 Pn 69761 Žatec západ – Plzeň (směska)
12:13 Mn 87413 Kazňejov - Plzeň
12:50 Mn 87404 Plzeň – Žatec západ
13:09 Pn 67775 Kaznějov – Dalovice (dvojče sergejů s ucelenkou vozů Has (Taes) ložených kaolínem)
13:27 Mn 87401 Žatec západ - Plzeň
13:37 Os 7605 Žatec – Plzeň
14:00 Mn 87414 Plzeň – Horní Bříza (přípřežním čmelákem)
14:09 MSv 7514 Plzeň – Třemošná (motor pro Os 7615)
14:14 Os 7615, samotná 810
15:00 Vn 57560 Plzeň – Kralupy nad Vltavou (prázdné kotle s dvojčetem sergejů v čele)
15:08 Pn 67562 Plzeň – Chomutov (směska s nečinným čmelákem na postrku)
15:21 Os 7606 Plzeň - Most
15:39 Pn 69729 Žatec západ – Plzeň Koterov (směska)
15:55 Vn 57580 Plzeň – Třebušice (prázdné uhláky)
16:37 Pn 67789 Kaznějov – Hýskov (vozy Faccs ložené štěrkem)
17:09 R 596 Plzeň – Děčín hl.n. (754+Bm+Bm+Bm+ABm+BDms)
17:16 Os 7624 Plzeň – Blatno u Jesenice
17:30 Os 7607 Obrnice – Plzeň (na závěsu motorový vůz řady 810+Blm od Os 7616)
17:55 Pn 47137 Herkules s.n. – Schwandorf (třetí vlak pro elektrárnu Schwandorf)
18:25 Mn 87415 Kaznějov – Plzeň (s postrkovým čmelákem)
19:18 Os 7608 Plzeň – Žatec
19:25 Vn 57582 Plzeň – Třebušice (prázdné uhláky)
19:34 Mn 87416 Plzeň - Kaznějov
19:53 Pn 69703 Most nové nádraží – Plzeň (směska s dvočetem sergejů)
20:07 Os 7627 Blatno u Jesenice – Plzeň
20:52 Os 7609 Obrnice – Žatec
21:09 Pn 69789 Třebušice – Plzeň (uhlí na rozřazení)
21:37 Pn 67564 Plzeň – Chomutov (směska)
21:54 R 593 Varnsdorf – Plzeň (souprava od ranního R 593 z Liberce, posílená o 3 vozy Bm)
22:48 Os 7626 Plzeň – Mladotice
23:17 Mn 87417 Horní Bříza - Plzeň
23:33 Vn 57584 Plzeň – Počerady (prázdné uhláky)
23:42 Mn 87410 Plzeň – Kaznějov
Během předchozích 24 hodin zde projelo 63 vlaků, většinou nákladních. Noční klid na této trati není, pouze dvě hodinové díry mezi 4. a 5. hodinou ráno a mezi 9. a 10. hodinou večer. Místní obyvatelé okolního sídliště si musely „užít“ netlumených sergejů…
® zpracoval Václav Sedláček
tohle je jak z pohádky.. byl jsem moc malý ale pamatuji si sergeje v noci v Bílině jak jezdili a já usínal krásně při dunění jejich motorů..vůbec mě o nevadilo naopak..a do dnes na to rád vzpomínám..ten provoz když toto čtu byl nesutečný a krásný ..a je škoda že se už železnice takto navyužívá a vše jede po silnici..krásný časy ..kéž by se vrátili..to byla železnice..se vším všudy..díky za fotky i článek! a vzpomínky..
přátelé, malá vzpomínka: Postw jezdil každý den, kromě neděle na 7600 do Žatce, na konci za BDs a zde ho dobíral chomutovský M262.0 na 9844 od Lužné u R, vracel se zpět z Chomutova na 9811 do Žatce, ze Žatce na 7609za lokomotivu ř. 753, další oběh Postw byl na 7606,také do Žatce za 753, odstaven do nočních časů pro "papírák" a sním do/ z Chomutova, ze Žatce na 7603 :)
Měl bych dotaz na kabel mnohočlenného řízení u T679,1. Je někde fotografie spojených lokomotiv a které lokomotivy jím byly vybavené?.