Lokomotivy řady 434.2 si získávaly a stále získávají srdce mnoha milovníků parních lokomotiv. Nebyly to nejmodernější, nejrychlejší, ani nejvýkonnější lokomotivy, ale i přesto jedno „nej“ mají - nejlepší rekonstrukce v historii ČSD. Po rekonstrukci na řadu 434.2 bylo u lokomotiv dosaženo o 25% vyššího výkonu a výrazně byla snížena i spotřeba vody a uhlí. Rekonstrukce těchto lokomotiv (s přestávkou během války) probíhala až do srpna 1951, kdy byla předána do provozu poslední lokomotiva 434.2345.
Ve stanici Žalany byla zachycena "stošestašedesátá" lokomotiva z této úspěšné řady. Je již vybavena výfukovou dyšnou Giesel, která byla na lokomotivy dosazována v druhé polovině 60. let. Touto rekonstrukcí bylo dosaženo dalších zlepšení a zejména zvýšení hospodárnosti. Na druhou stranu vzal po estetické stránce lokomotivám ještě více.