Bohužel pro nás je přesná datace fotografie stroje 498.106 neznámá.
Za to 498.106 patří mezi železničními fanoušky k těm neznámějším. V roce 1964 dosáhla na okruhu v Cerhenicích údajného rychlostního rekordu parních lokomotiv ČSD - 162 km/h. To, že se dnes ukazuje historie trochu jinak, nechme nyní stranou. Lokomotiva 498.106 je zachycena ve stavu po hlavní opravě v Českých Velenicích v roce 1978. Na základě výnosu FMD č. 28 200/72 - O 12 z 3. ledna 1973 byla lokomotiva už v té době vedena jako budoucí museální stroj, který do doby ukončení parního provozu bude veden v provozním stavu, aby mohl odvézt opravdu poslední parní vlak v Československu. Následně měl být již majetkem NTM. Díky tomu dostal, jako poslední z "jedničkových Albatrosů", generální opravu v Českých Velenicích, kterou dokončili českoveleničtí na začátku roku 1973. Ještě v roce 1973 jezdila lokomotiva 498.106, společně s 498.110, na rychlících mezi Púchovem a Komáromem. Na konci roku 1973 však oba poslední stroje řady 498.1 v Nových Zámcích odstavili a "stošestka", společně s dalšími, chátrala pod širým nebem. Pro turnusovou službu v depu Brno – dolní, byla na začátku roku 1978, odeslána na opravu v Českých Velenicích, kde si ji v pondělí 18. 9. 1978 převzala četa Hájek - Kron. Následoval provoz v čele posledních osobních vlaků z Brna do Přerova, pak slavnostní vlaky na ukončení parního provozu a následně několikaleté vystavování a ježdění jako historický exponát; od roku 1978 udržovaný v Brně a několik let v Českých Velenicích.
Ano, jsou to Ješetice :-)