I na Vánoce 1945 nebyl sníh - byla ale velká radost z konce války a obnova státu probíhala mílovými kroky. Továrna Škoda Plzeň byla po posledním spojeneckém náletu 25. dubna 1945 těžce poškozena a výroba pak byla zastavena. Právě poválečný optimismus pomohl výrobu lokomotiv zahájit již na konci posledního válečného roku. 16. června 1945 byla ve Škodovce opravena první parní lokomotiva 534.0109 (výrobek Škody Plzeň v roce 1938). První vyrobený lokomotivní kotel po válce byl vodní tlakovou zkouškou vyzkoušen 24. 11. 1945 a patřil první parní lokomotivě postavené v osvobozeném Československu (dokončena 22. 12. 1945). Mnozí už tuší, že patřil právě lokomotivě 534.0301. Předána byla 26. ledna 1946 a její významnost i v pravidelném provozu připomínaly bronzové tabulky na bocích válců. Technicko-policejní jízdu absolvovala 26. ledna 1946 s provizorním tendrem 821.023 z plzeňského ředitelství.