Autor:
Stanislav Cigánek
Datum:
00.12.1977
Místo:
Holubice
15. listopadu 1947 byla na závodní vlečce poprvé zkoušena nová lokomotiva. Byla jí 475.101 jako představitelka první univerzální lokomotivy pro ČSD. Její vzhled byl velmi povedený, přičemž na rozdíl od řady 498.0, byla výtvorem škodováckých konstruktérů pod vedením inženýrů Frány a Buriana. Společně s tendrem 935.0136 byla vyrobena pod objednávkou ČSD ze dne 31. prosince 1946 číslo D-65677/46-x/1.
Autor:
Stanislav Cigánek
Datum:
00.12.1977
Místo:
Přerov
Protokol o Technicko-policejní zkoušce byl sepsán v den jejího konání v České Třebové dne 10. 12. 1947. Samotná zkouška proběhla na již obvyklém traťovém úseku mezi Chocní a Pardubicemi, kde bylo s lokomotivou 475.101 dosaženo rychlosti 115 km/h. Po této zkoušce stroj převzala výtopna Praha Masarykovo nádraží, která si na další zástupkyně musela počkat až do ledna 1948, kdy do inventárního stavu přibyl až dvanáctý stroj v pořadí. S přibývajícími stroji řady 475.1 v pražské výtopně přišel 22. červenec 1948, kdy byla lokomotiva 475.101 předána do Košic. Přesuny pak následovaly v rychlém sledu – 11. 7. 1949 se jejím domovem stává výtopna Žilina, aby se už 13. 5. 1950 vrátila zpět do Košic. Od druhého dubna 1951 působí v Bohumíně, ale už v srpnu 1952 je vykazována v Přerově. Přerov opustila až v květnu 1958, kdy na chvíli slouží pod Novými Zámky.
Autor:
Stanislav Cigánek
Datum:
00.02.1978
Místo:
Brno hl.n.
22. listopadu 1958 se stává jejím domovem Brno a zde již setrvala až do svého zrušení. V rámci reorganizace je od 1. 10. 1964 doma v depu Brno – dolní.n., kde byla dlouhé roky udržována ještě s původní dyšnou. Jako poslední dostala v roce 1968 novou dyšnu Kylchap. V té době byla vozba brněnských 475.1 soustředěna zejména do České Třebové, Bratislavy a Havlíčkova Brodu. Později se pak jejich provoz rozšířil o vozbu vlaků do Přerova, kam jsou vykazovány i poslední výkony posledních parních lokomotiv depa Brno. V roce 1978 to byly už poslední 475.194 a 475.1142, které doplňovala letmo právě námi sledovaná 475.101 v tzv. „barevném turnusu“. Na tři měsíce byl v roce 1978 nasazen do uvedeného turnusu i stroj 498.106, který po jeho odvezení do Českých Velenic opět nahradila 475.101. Zrušena byla u ČSD dne 30. června 1979.
Plzeňští strojvůdci © 2012 - 2024
Všechna práva vyhrazena
Poslední aktualizace: 20. 11. 2024
Kontaktní e-mail:
info@strojvedouciplzen.cz
Informace o stránkách
Plán aktualizací