Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.09.1947
Místo: ŠKODA Plzeň

Další tovární snímek zachytil čerstvě dokončenou lokomotivu 534.0471 zřejmě s tendrem 935.080. Vykonáním Technicko-bezpečnostní zkoušky dne 26. 9. 1947 putuje z Plzně do Spišské Nové Vsi, kam úředně náleží od 1. října 1947. Zde setrvala v provozu až do roku 1968, kdy odchází do depa Margecany. V té době je již po rekonstrukci, kdy byla, během hlavní opravy v roce 1963, dosazena plochá dyšna Giesel. V Margecanech je v posledních měsících více využívána k vytápění místních prostor a již 12. 11. 1977 je převedena na vytápěcí kotel K 682. Na konci roku 1980 je jako vytápěcí kotel odstavena a od 6. dubna 1982 vedena jako nový exponát v Žilině. Jako nekompletní a značně zdevastovaná byla přistavena ke vzhledové opravě, kterou dokončilo RD Vrútky v roce 2000. Od 9. 8. 2000 je umístěna v expozici Múzea dopravy STM v Bratislavě.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.12.1947
Místo: ŠKODA Plzeň

Na tovární točně byla zachycena fotografem čerstvě dokončená 475.101. 10. 12. 1947 absolvovala Technicko-policejní jízdu a byla předělena do výtopny Praha Masarykovo nádraží. Po provozu nejen u nás, ale i na území dnešního Slovenska, dosloužila v Brně 13. 6. 1979, kde je po zprovoznění muzejním exponátem dodnes.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.12.1947
Místo: ŠKODA Plzeň

Stroj 475.105 byl do výtopny Přerov, na konci roku 1947, předán bez kouřových deflektorů. Výrobce tak u řady 475.1 zkoušel různá provedení a hledal optimální řešení problémů se strháváním kouře na stanoviště strojvedoucího. V Přerově probíhaly i zkoušky se strojem 475.125 a řadou 498.0. Později se velké kouřové deflektory dostaly i na „pětku“. Zrušena byla v Plzni 10. 8. 1973. Následně je převedena na vytápěcí kotel K 583.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.11.1951
Místo:

Vůbec posledním dodaným strojem Československým státním drahám byla z řady 475.1 právě lokomotiva 475.1142. Společně se strojem 475.1141, po úpravách podané objednávky, byla vybrána pro dosazení válečkových ložisek na všechny spojniční čepy. Válečková ložiska byly dodávány společností SKF a při uvádění obou strojů do provozu se vše neobešlo bez problémů. Často docházelo k trhlinám, otlakům ložiskových kroužků, a nebo rovnou k zadření. I přes občasné problémy, které vedly u stroje 475.1141 k rekonstrukci spojničních ložisek na nápravách S1 a S3 k úpravě na ložiska kluzná, byly výhody těchto ložisek nesporné. Ložiska měly mnohem delší životnost a zejména při rozjezdech se vyznačovaly nízkým rozjezdovým odporem, který se však se vzrůstající rychlostí navyšoval na hodnoty ložisek kluzných. Poněkud vedlejším problémem bylo několik samovolných ujetí lokomotivy 475.1142 strojní četě, která stroj nedostatečně zajistila. Údržba tohoto stroje byla velmi jednoduchá - mazalo je jednou za několik dní, což bylo pro čety velké ušetření času a práce.

 

 

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.11.1951
Místo:

Tovární fotograf pořídil několik krásných a kvalitních černobílých snímků i k lokomotivám 475.1141 a 475.1142. Zatím co "stojednačtyřicátý" stroj je dokumentován při tovární zkoušce na tovární točně, stroj 475.1142 byl velmi dobře zdokumentován na trati. Lokomotiva byla do lokomotivního depa Plzeň předána v klasickém barevném provedení řady 475.1, tj. černá, s černými koly a červenou ořízkou. Vzhledem ke své menší náročnosti na údržbu je nasazena do turnusové služby v čele osobních vlaků a několika rychlíků mezi Prahou, Plzní a Domažlicemi. V roce 1955 byla lokomotiva přistavena do lokomotivky Škoda, kde je podrobena úpravě před odesláním do Lipska. Společně s ní do Německa rovněž odjely stroje 498.106 a 556.0260. Stroj 475.1142 byl v roce 1955 poprvé opatřen zelenou barvou s červenými hvězdicemi náprav a žlutou ořízkou. Na všechny tři stroje je rovněž proveden nápis "MADE IN CZECHOSLOVAKIA". Po jeho návratu je tento stroj rovněž vybrán na propagační kampaň v Číně. Odeslán byl jako rozložený do Šanghaje, kde ve zdejších dílnách proběhla, pod dohledem zástupců lokomotivky, kompletace. Její kompletace však probíhala pomalu, neboť vozy s jednotlivými díly přijížděly do dílen opožděně. Díky tomu byla výstava prodloužena až do 22. 11. 1951.

 

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.11.1951
Místo:

Krásný a náladový snímek vytvořil jeden z fotografů lokomotivky Škoda Plzeň. Jedná se o zkušební jízdu před předáním stroje k ČSD. Tovární fotograf si k zachycení nevybral tento stroj jen tak náhodou. Na základě upřesnění objednávky byla v roce 1949 zadána Škodovce výroba několika lokomotiv s válečkovými ložisky na hlavním ojničním čepu. Staly se jimi stroje 475.1138 až 140. Po zkušebních jízdách a prozatimním převzetí vykonala TBZ dne 1. 12. 1951 a byla předána do výtopny České Budějovice. Na rozdíl od ostatních „pětasedem“ byla celý svůj aktivní život spjata s tímto depem. Rovněž byla známá jako velmi hezká turnusová lokomotiva na rychlících do Prahy. Tomu však budeme věnovat pozornost někdy příště.

 

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.11.1951
Místo: ŠKODA Plzeň

Továrních fotografií řady 475.1 je opravdu mnoho. Zachyceny byly nejen lokomotivy jednotlivých sérií, ale i ty, které ze zkušebních důvodů něčím vybočovaly z řady. Takto byla zachycena 475.105, 25 a námi sledovaná 475.1141, neboť všechna tyčová ložiska byla valivá. Podle již zmíněné objednávky byly takto upraveny jen dvě - 475.1141 a 475.1142. Zatím co se fotograf věnoval 475.1141 v detailech na závodní točně, lokomotivě 475.1142 věnoval větší pozornost a vytvořil nádhernou řadu snímků ze zkušební jízdy.

475.1141 po vykonaní TBZ dne 12.12.1951 začala jezdit pod výtopnou Přerov a pod depem Přerov byla i zrušena dne 24. 3. 1976. Během provozu byla přerovskými správkaři upravena - spojniční ložiska na prvním a posledním spřaženém dvojkolí, chcete-li S1 a S3, byly  předělány na ložiska kluzné.

 Dodejme, že z fotografie je velmi dobře zřejmé i černé zbarvení dvojkolí lokomotivy, stejně tak jako celého stroje s červenou ořízkou. Ostatně všech 172 vyrobených "pětasedem", včetně těch, které odešly do KLDR, bylo opatřeno černým nátěrem a černými koly. Nejsou pravdivá tvrzení, že jejich kola byly červené, nebo že snad 475.1142 už tehda vyjela z bran lokomotivky v zeleném zbarvení. Ta si tehda na svůj zelený kabát musela tři a půl roku počkat.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1952
Místo: ŠKODA Plzeň

Na závodní vlečce je připravena k odtažení lokomotiva 556.003. V době vyfocení je již bez záložního tendru a pro dlouhé odstavení je možno si povšimnout i demontované ojnice na pravé straně ochozu. Prvních 39 lokomotiv řady 556.0 si na své tendry muselo počkat i čtyři roky; výjimkou byla 556.020, která svůj tendr 935.201 dostala po třech měsících odstavení. "Trojka" byla věrná zejména severu Čech. Dosloužila poměrně brzo - v roce 1974 a zrušena byla mezi svátky v prosinci téhož roku. Jejím posledním domovem bylo depo v Chebu.