Autor:
ŠKODA Plzeň, sbírka: Jiří Šenk
Datum:
00.02.1923
Místo:
ŠKODA Plzeň
Je únor roku 1923 - blíží se již třetí rok od zahájení výroby lokomotiv v Akciové společnosti, dříve Škodových závodů v Plzni. Konstrukční kancelář, vedená Ing. Dr. Langnerem, v tento rok slavila svůj první počin vyvinutý na rýsovacích prknech konstruktérů z Plzně - byl jím typ 6Lo1, který dostal u ČSD nové označení 534.0. Ostatně sám Kryšpínův označovací systém byl tehdy v plenkách a již druhým rokem docházelo k různým úpravám. Na snímku je zachycena čerstvě dokončená 534.018 (tovární zkouška 15. 2. 1923) s tendrem 923.007. Stejně jako lokomotiva byl i tendr Škodovkou dokončen v únoru 1923. Je možno si povšimnout i jeho konstrukční zajímavosti - přihrnovadla Halla-Haken navrženým Karlem Hallou a Ing. Aloisem Hakenem. Lokomotiva i tendr jsou zatím bez finálního černého nátěru; označení lokomotivy je provedeno jednotlivými číslicemi, zatím co tendr má označení formou tabulky odlité z bronzu. Od roku 1921, kdy bylo nové označení poprvé umístěno na 365.001, do roku 1923 byly nové stroje opatřeny rovněž bronzovou tabulkou s majitelem lokomotivy - ČSD. V roce 1923 byl schválen dodatek k výnosu č. 54024/V/3-23, čímž byla dána konečná forma nápisů a tabulek na lokomotivách, tendrech a motorových vozech, kde vlastnická značka byla nahrazena malým statním znakem, který setrval na lokomotivách do roku 1962. Poslední informaci k tomuto továrnímu snímku věnujme ještě jednou tendru a jeho přihrnovadlu - tendry 923.0 byly vyvinuty pro velké rychlíkové stroje řady 375.0. Provoz přihrnovadel Halla-Haken měl však značné problémy s funkcí, kterou pak ještě více zkomplikovalo konstrukční provedení dna tendrů 923.0 a 923.1. Výsledkem bylo, že tendry 923.0 a 1 pak o přihrnovadla přišly v následujících dvou letech; tendry 923.001 až 06 byly v roce 1926 použity k lokomotivám 386.001 - 06, resp. 387.001 - 06 a námi zachycený tendr 923.007 pak sloužil s "frickem", tj. lokomotivou 386.001 (druhé obsazení), který se pak dočkal oplášťování v dílnách v Moravské Ostravě.
Autor:
ŠKODA Plzeň, sbírka: Jiří Šenk
Datum:
00.02.1942
Místo:
ŠKODA Plzeň
Poslední z pěti vyrobených lokomotiv továrního typu ŠKODA 40Lo2 - 534.0133, zachytil tovární fotograf na předávacím kolejišti, resp. na koleji z haly č. 55, v roce 1942. Lokomotivy 40Lo2 byly oproti předcházejícím strojům řady 534.0 již opět o něco modernější - kotle byly vyrobeny s ocelovými pecemi, stroje opatřeny šoupátky Trofimov, pneumaticky otevíranými dvířky topeniště a na místo výfukového napaječe Metcalfe zkušebně opatřeny ohřívačem napájecí vody soustavy Heinl. Rovněž stroje 534.0129 až 133 byly poprvé z řady 534.0 opatřeny usměrňovacími kouřovými plechy.
Plzeňští strojvůdci © 2012 - 2024
Všechna práva vyhrazena
Poslední aktualizace: 20. 11. 2024
Kontaktní e-mail:
info@strojvedouciplzen.cz
Informace o stránkách
Plán aktualizací