Autor: sbírka: Josef Motyčka

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1946
Místo: Ostrava střed

Řada 229 K.k.St.B (ČSD 354.0) se v provozu velmi osvědčila, ale měla jeden problém - malé zásoby uhlí a vody, což vedlo Karla Gölsdorfa a rakouské státní dráhy ke snaze vyvinou podobně úspěšnou lokomotivu, kde si provozní zásoby poveze za sebou v tendru. Karl Gölsdorf pro tuto lokomotivu zkonstruoval nový kotel o větším výkonu a o jednu atmosféru větším přetlakem. Vzhledem ke Gölsdorfově nedůvěře k přehřívači páry bylo rozhodnuto ve využití sušiče páry, jehož vzorem se stal sušič páry soustavy Clench. Neboť byl regulátor umístěn za sušičem páry, čímž došlo i k narušení konstrukčního uspořádání výše zmíněného sušiče páry, je v dokumentaci tento nazýván sušičem páry soustavy Gölsdorf-Clench. Ve Floridsdorfu, PČM, Vídeňském Novém Městě a StEG byly v letech 1907 až 1909 vyrobeno celkem 93 strojů řady 329; k nim později přibylo 65 takřka shodných lokomotiv pro MÁV a nakonec dva stroje pro vojenskou dráhu v Banja Luce. Ačkoli se první dva stroje nové řady - 329.01 a 02 – zkoušely na trati Görz - Aßlig (dnes se tato trať nachází na území Slovinska), dalších sedm lokomotiv bylo uvedeno do provozu na bývalé Severní dráze císaře Ferdinanda. Postupně se zde objevilo 39 zbrusu nových lokomotiv.

Již v roce 1908 se Ostrava stala pro řadu 329 jednou z několika domovů. Fotografem zachycený stroj 354.617 byl při převzetí k ČSD veden pod Jihlavou; v roce 1946 pak pod Ostravou, kde se zúčastnil některé z oslav. Zachycen byl v dnešní stanici Ostrava-Střed, která v té době měla zcela jinou tvář. Objekty v pozadí patří bývalému dolu Karolina, jež byl založen Moravsko-ostravskou důlní společností v roce 1842. V roce 1843 bankéř Baron Salomon Mayer Rothschild důl odkoupil a pojmenoval ho po své ženě Caroline. V pozdější době byla v prostorách dolu vystavěna koksovna a po samotném zrušení dolu v roce 1933 jeho objekty dál sloužily k provozu dolu Šalomoun. Sama koksovna Karolina ukončila svůj provoz v roce 1972. Dodejme, že 30. 10. 1958 byla zrušena i zachycená 354.617.

 

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1954
Místo: Plzeň

Krásný snímek ze sbírky pana Motyčky zachycuje 354.723 v Plzni v průběhu zimy 1954.

Lokomotivy 429 k.k.St.B.  vznikly na rýsovacím prknu Karla Gölsdorfa v roce 1910. Vzorem jim byla lokomotiva 329 k.k.St.B. se sušičem párý, který byl nahrazen přehřívačem. ČSD v roce 1918 převzaly 152 strojů této řady, které později označily novou řadou 354.7. Vzhledem k rozdílnosti mezi jednotlivými sériemi i jejich zastaralostí, se ČSD rozhodly lokomotivy rekonstruovat v dílnách Plzeň a Louny. Byly sjednoceny parametry jejich kotle, jeden parní dóm byl nahrazen dvěma parními dómy spojenými komunikační rourou, dvoudílná dýmniční dvířka byly nahrazeny klasickými vypouklými dvířky s centrálním uzávěrem a sdružený parní stroj byl rekonstruován na dvojčitý. Dodejme, že samotné rekonstrukce probíhaly v letech 1926 - 1938.

 

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.04.1955
Místo: Depo Praha Masarykovo n.

Pomalu z točny výtopny Praha-Střed sjíždí domácí 387.038. V pozadí se leskne poslední rychlíková lokomotiva že Škody Plzeň řady 498.1.  Příchod albatrosů jedniček znamenal pro řadu 387.0 definitivní konec v nejstarší výtopně na našem území - 387.038 jen o několik dní později zamíří do svého nového domova v Děčíně. Skončila se tak jedna dlouhá kapitola jejího lokomotivního života, která se tu začala psát jejím prozatímním převzetí k ČSD dne 27.9.1937. 

V květnu 1955 byla předána do Děčína jako nová posila rozrůstající se flotily 387.0. Když v roce 1947 zahájilo se svými prvními čtyřmi 387.0 provoz, zřejmě nikdo netušil, že dosáhne svého vrcholu v roce 1966 osmnácti stroji. Z dosud dostupných údajů víme, že byla námi sledována 387.038 nasazena jako turnusová v roce 1960, kdy náležela strojvedoucím Pech, Frýdl a Špánek. Dojezdila jako jedna z mála nejen s původním komínem s korunkou, ale i s původními sklápěnými pecními dvířky. V době největší slávy byla jednou z nejhezčích a nejlépe udržovaných. Rovněž byla známá svým klidným chodem a řádila se mezi nejlepší Mikáda v Děčíně. Bohužel vstoupila do známosti i jako první zrušená 387.0 v depu Děčín. Stalo se tak 26.8.1967 s tendrem 923.008. Od začátku roku 1968 byla vedena jako vytápěcí kotel K 338. Netopila však dlouho, o 15 měsíců později byla předána k likvidaci do kovošrotu Česká Lípa.

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1956
Místo: Štrba

Ačkoli fotografovým zájmem byla nová elektrická lokomotiva řady E499.0, rovněž parnímu škodováckému stroji 556.0103 věnoval snímek. Lokomotiva je zatím v pravidelné službě přes štrbskou rampu; konec a náhrada našich nejsilnějších nákladních lokomotiv řady 556.0 pomalu začíná.

 

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.09.1963
Místo: Depo Klatovy

V roce 1922 byla lokomotivkou Škoda Plzeň vyrobena lokomotiva 354.112 náležící do druhé série 3Lo 2 ze Škodových závodů pro ČSD. Zachycený stroj zasvětil roky před válkou výtopně Podmokly, aby během války sloužil u DRB jako 77 306 v Liberci. Po válce jezdil v Kralupech n. Vl., Ústí nad Labem, Zdicích, velmi krátce v Plzni, Klatovech, Českých Budějovicích, Táboře a od května 1969 v depu Rakovník. Zrušen byl 3. dubna 1970 a o tři měsíce předán k likvidaci.

 

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1965
Místo: Náchod

U stanice Náchod byla zachycena lokomotiva 354.771. V té době náležela depu Meziměstí, ale ne nadlouho. 1. 7. 1965 byla předána do PLD Trutnov. V červenci 1967 byla na krátko zapůjčena do Meziměstí; 7. 9. 1967, již v PLD Trutnov, byla převedena do zálohy dráhy. Od 26. 10. 1967 je převedena do neprovozního stavu a zrušena.

 

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1965
Místo: Nymburk

Ve sbírkách Josefa Motyčky se nachází blíže nedatovaný "rodinný" snímek lokomotivy 354.1161 se svou lokomotivní četou. K lokomotivě můžeme uvést hned několik dat - předána k ČSD byla po provedené technicko-policejní jízdě 10. prosince 1930. V prosinci 1937 je vykazována výtopnou Česká Lípa a v průběhu války - od roku 1943 - ve výtopně Nymburk. Zde setrvala do 7. května 1969 pouze s jedinou delší přestávkou od 15. ledna 1957 do 17. 10. 1960, kdy jezdila pod strojovou stanicí v Praze - Těšnově. Její poslední služebnou byl Havlíčkův Brod, kde v místním depu proběhlo i její zrušení dne 16. března 1970. Likvidace proběhla v Kovošrotu Dříň, kam byla oficiálně předána 14. 4. 1971.

 

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1965
Místo: Teplice zámecká zahrada

Lokomotiva 354.7152 byla vyrobena v roce 1917 u První Českomoravské v Praze-Libni jako 429.1996 K.k.St.B. O rok později přešla pod nově vzniklé Československé státní dráhy a později označena jako 354.7152. U ČSD sloužila až do svého zrušení 26. 7. 1967 v LD Nymburk. Ještě v témže roce je předána Vlastivědnému muzeu Nymburk, které však o lokomotivu nikterak nepečuje a v 80. letech je z lokomotivy pouhý vrak. V té době se parta nadšenců rozhodla o postupnou renovaci této unikátní lokomotivy; v roce 1987 byla lokomotiva předvedena veřejnosti jako neprovozní exponát. V roce 1990 je lokomotiva odkoupena organizací KHKD, které v roce 1993 zahájilo její opravu. V průběhu tří let došlo k jejímu zprovoznění - nejprve v Českých Velenicích, později pak v Brně. 21. prosince 1996 byla v Brně-dolním poprvé zatopena, 8. března 1997 pak vykonala novou TBZ.