Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
30.01.1972
Místo:
Liberec
Na posunu ve stanici Liberec byla zachycena 434.1191; součástí posunu bylo v zimním období rovněž předtápění souprav.
Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
28.08.1973
Místo:
Lipová Lázně
V 60. a 70. letech se malá strojová stanice v Lipové stala rájem pro "Kremáky", kteří se denně zapojovaly do vozby nákladních vlaků po okolí. Při stoupání přes Ramzovou čety z těchto lokomotiv dostávaly vše co mohly a "Kremáci" si, podle vzpomínek, stály na výbornou. Nebylo tedy divu, že právě v depu Šumperk, kde probíhala většina oprav místních "Kremáků", byla v tomto období největší spotřeba popelníků pro řadu 534.03. Mezi šumperské lokomotivy 534.03 patřila i na točnu najíždějící 534.0340. Po vyrobení ve Škodě Plzeň byla přidělena do depa Plzeň, kde 20. 7. 1946 vykonala Technicko-bezpečnostní zkoušku. Než dorazila do depa Olomouc a pobočného depa Šumperk, vystřídala působiště v Chomutově, Zdicích, Havlíčkově Brodě, Hradci Králové, Kolíně, Praze-Vršovicích, Brně a Bohumíně. Do Olomouce náležela od 18. 5. 1967 a v provozu vydržela až do svého zrušení v Šumperku 18. 3. 1975. Poslední výkon vykonala v říjnu 1974 a 7. května 1975 byla předána do Kovošrotu v Polance nad Odrou.
Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
02.12.1973
Místo:
Hlízov
Nádherný traťový snímek zachytil dodnes dochovanou 464.008 v čele osobního vlaku u stanice Hlízov. Lokomotiva náleží depu Kolín, kam byla úředně převedena z Havlíčkova Brodu dne 11. 5. 1972. 20. března 1978 proběhl poslední přesun, kdy byla lokomotiva převedena do Nymburka. Na fotografii je možno vidět i její plochý komín Giesel, který dostala během provozu v Trutnově v roce 1965. Vzhledově lokomotivě nepřidal, ale úspory na palivu a lepší výroba páry byla značná.
Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
00.00.1976
Místo:
Milotice nad Opavou
Do nádherné stanice Milotice nad Opavou přijíždí s nákladním vlakem z Olomouce turnusová leštěnka depa Krnov. 556.011 byla prvním předaným "štokrem" do tohoto depa a zde patřila vždy k velmi hezky udržovaným, společně se stroji inv. čísel 189, 307 a 495. "Jedenáctku" čeká jen nenáročný rozjezd z Milotic a pak již jen prudké klesání do zastávky Zátor, aby projela stanicí Brantice a nakonec sjela do domovského Krnova. Štokr dnes již neexistuje (likvidace proběhla v Polance n. Odrou) a depo Krnov po svém zrušení rovněž chátrá a jeho slávu připomíná již jen pár fotografií a mnoho vzpomínek.
Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
22.12.1975
Místo:
Praha-Velká Chuchle
Životopis lokomotivy 475.1134 je poměrně fádní; nevystřídala mnoho dep, vlastně jen dvě. Po vyzkoušení a vykonání technicko-bezpečnostní zkoušky byla přiřazena do depa Cheb. Zde setrvala v provozu 11 měsíců, aby přešla opět do Plzně a zůstala zde až do svého vyřazení 12. 12. 1978. Patřila mezi nejlepší a dlouho jezdila se zrychlenými osobními vlaky a rychlíky na Prahu. 12. 11. 1978 odvezla poslední osobní vlak v parní trakci mezi Plzní a Domažlicemi. Ostatně o konci její provozní kariery jsme už psali a její konec je zde rovněž zdokumentován Zdeňkem Brožkem barevným snímkem z června 1991.
Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
23.06.1977
Místo:
Bohumín
Jedním z posledních bohumínských strojů byla lokomotiva 534.0368. Ostatně provoz parních lokomotiv v depu Bohumín zakončovala právě řada 534.03 obsluhující povětšinou vlečky dolů v okolí, resp. podél původní Košicko-bohumínské dráhy. 17. ledna 1978 byla lokomotiva na dosloužení předána do Ostravy "na báňskou", odkud prováděla posun na místním ranžíru a zajížděla pro zátěž na důl Zárubek. Již jako neprovozuschopná byla 8. září 1979 předána do Přerova, kde byla o tři dny později - 11. 9. 1979 - zrušena. Ještě v témže měsíci byla převedena na vytápěcí kotel K 729.
Autor:
sbírka: Josef Motyčka
Datum:
18.10.1977
Místo:
Ostrava-Svinov
Čtyři měsíce před definitivním odstavením byla zachycena ostravská lokomotiva 534.0352 během posunu ve stanici Ostrava - Poruba, dnes Svinov. Lokomotiva již náleží pod depo na "báňském" a jejím úkolem je obsluha vleček průmyslových provozů a místních nádraží. Svoji životní pouť zahájila v Praze-Vršovicích, kam byla předána rovnou z výroby po prozatimním převzetí dne 28. ledna 1947. Technicko-bezpečnostní zkouška proběhla na trati do Uhřiněvsi 3. února 1947. V květnu 1953 je předána do depa Žatec, v roce 1955 pak do depa Most a 2. 6. 1957 do Veselí nad Moravou. O tři roky později je opět předána a jejím domovem se stává depo Brno H. Heršpice a následně Maloměřice. 16. října 1964 je předána do Přerova a 27. ledna 1965 konečně do námi sledované Ostravy. Naprosto běžnou součástí byly přesuny strojů řady 534.03 mezi depy Ostrava a Bohumín. 25. února 1978 lokomotiva kotlově propadá a je na ni vypracován návrh na zrušení, přičemž samo zrušení proběhlo 22. května 1978. O necelé dva měsíce později je stroj převeden na vytápěcí kotel K 697.
Dodejme k této lokomotivě ještě jeden údaj - 22. ledna 1956 došlo ke střetu s lokomotivou 534.0344 v nákladním nádraží Most při jízdě s Pn 6740. Do provozu se 534.0352 vrátila až v dubnu 1956.