Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 22.04.1976
Místo: Bakov nad Jizerou

Pod známými skálami v Bakově nad Jizerou byla dne 22.4.1976 zachycena parní lokomotiva 556.0497. Pár známých faktů ze života jednoho z nejmladších "štokrů", vyroben byl v roce 1958 a obdržel výrobní číslo 3522, zrušen byl po rovných 20 letech náročné služby u ČSD a to k datu 12.12.1978.

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 16.05.1976
Místo: Jičín

S osobním vlakem zastavila hradecká 556.0336 ve stanici Jičín. Dlouhé roky patřila do stavu depa Hradec Králové, často se objevovala i v Trutnově. Na první pohled zaujme svou hvězdou, kterou lokomotiva dostala vlivem normalizace v dubnu 1971. Zrušena byla v Liberci, kam byla předána z Trutnova v prosinci 1977, 21. 3. 1980. Zanikla v Českých Budějovicích nedlouho po svém zrušení.

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 18.05.1976
Místo: Depo Liberec

Provoznímu ošetření se právě oddává lokomotiva 556.0136, patřící do místního depa Liberec. Je zajímavá zejména malým reflektorem - lidskou tvořivostí sundaného z některého automobilu. Do depa Liberec byla předána 2. června 1970 z depa Valašské Meziříčí. 11. září 1979 byla v Liberci zrušena a v Kovošrotu Česká Lípa byla později zlikvidována (předána k likvidaci 15. 3. 1980). Dodejme, že v roce 1978 dostala zpět velký reflektor.

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 18.05.1976
Místo: Jeřmanice

Liberecký "štokr" 556.0505 čekal v Jeřmanicích na odjezd jako lokomotivní vlak, přejede k dalšímu nákladnímu vlaku, kterému opět pomůže na postrku do zdejší vrcholové stanice. Zmíněný stroj byl vyroben v roce 1958, obdržel výrobní číslo 3530, sloužil u ČSD rovných 20 roků, k datu 15.8.1978 byl zrušen.

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 19.05.1976
Místo: Hulín

Vzácny záber "ceculi" T478.2078 vznikol v máji roku 1976 v Hulíně. Rušne radu T478.2 tu, pod hlavičkou LD Břeclav, obstarávali od r. 1970 vozbu Mn vlakov na ramenách do Osíčka, Kojetína i Tovačova. V tej dobe sa ich tunajšia prevádzka ale už chýlila ku koncu - na tunajšie výkony nastúpili nové rušne r. T466.0. Rušeň T478.2078 bol už v septembri 1976 spolu s T478.2081 presunutý do Veselí nad Moravou.

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.08.1976
Místo: Depo Plešivec

Depo Plešivec bylo jedno z mnoha dep, ve kterých sloužil stroj 556.036. Takřka celý svůj život zasvětil krásám tratí na Slovensku. Jeho první služebnou bylo depo ve Vršovicích, aby pak přes Žilinu, Košice, Nové Zámky a Prešov došel do depa Plešivec. Ačkoli se píše již srpen 1976, nejedná se o jeho poslední služebnu. Později je předán do Leopoldova, kde se zhostil posledního parního vlaku na Slovensku. Ten byl veden v trase Bratislava  - Leopoldov dne 17. 10. 1980. Zrušen byl, jako zcela kompletní, 16. 3. 1981. V pozdějších letech byla tato lokomotiva po potřebných opravách využívána k vedení nostalgických vlaků. V té době byla stále pod údržbou depa v Leopoldově, aby o mnoho let později přešla do šikovných rukou lidí ve Vrútkách, kde je dodnes jako provozní muzejní exponát.

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 04.08.1976
Místo: Depo Hradec Králové

V depu Hradec Králové zbrojí v té době liberecký stroj 556.051. Do depa Hradec Králové byl předán z Liberce až 5. 9. 1978. Před jeho působením v Liberci jezdila "jednapadesátka" v depu Trutnov a tak se v těchto místech pohybovala až do svého zrušení 13. 6. 1979.

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 25.08.1976
Místo: Depo Turnov

Na okraji turnovského depa stál mohutný "štokr" 556.0425. Měl před sebou již jen něco přes rok života, dne 5.12.1977 byl zrušen.