Autor:
Josef Motyčka
Datum:
07.03.1976
Místo:
Depo Liberec
Lokomotiva 464.030 se představuje v prostoru LD Liberec, tedy domova, kde strávila největší část svého provozního života. Ten se začal 26. 11. 1936, kdy byla předána z ČKD na Masaryčku. V roce 1937 byla součástí flotily lokomotiv 464.0 v depu Česká Lípa, ale už v roce 1938 odešla do Zvolena. V listopadu 1948 se konečně přesouvá do Liberce, kde setrvala do 1. 11. 1977, kdy byla předána do Turnova a 9. 1. 1979 do Meziměstí. Právě v Meziměstí se její život ukončil zrušením 16. 3. 1981 a 4. 12. 1981 byla převedena na vytápěcí kotel K 797.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
09.03.1976
Místo:
Plzeň
Na konci provozního života dosluhoval Kremák 534.0408 v PLD Klatovy. Častým výkonem byla vozba osobních vlaků do Plzně. Právě v Plzni strávila lokomotiva nejdelší část svého žiovta - od 27. února 1957. Zrušena byla 17. 3. 1977 a zanikla tam, kde se v roce 1946 zrodila.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
23.03.1976
Místo:
Mladá Boleslav hl.n.
V depu Turnov jezdila lokomotiva 534.0504 od 1. května 1974. Sloužila zde jen dva a půl roku - zrušena byla 10. 12. 1976. Zdání by však mohlo klamat - kotlově propadla 5. ledna 1976 a po další prohlídce byl lokomotivě umožněn provoz o tři měsíce do 5. dubna 1976. Zachycena byla Josefem Motyčkou při jedné ze svých posledních jízd u ČSD. K likvidaci byla předána 23. 10. 1977 do Kovošrotu Gáň.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
07.05.1976
Místo:
Králíky
14. ledna 1926 byla po Technicko-policejní zkoušce předána ČSD lokomotiva 354.195. Jejím prvním domovem se stala výtopna Vršovice-Nusle a přes Olomouc, Českou Lípu, Nymburk a Hradec Králové doputovala v listopadu 1973 do svého posledního domova v Letohradu. Právě v Letohradu se stala jednou z nejznámějších lokomotiv řady 354.1 u ČSD. Zrušena byla 15. 8. 1978, ale místo k likvidaci byla předána 1. prosince téhož roku do nově vznikajícího skanzenu v České Třebové. To je však už jiná kapitola, které se budeme věnovat příště.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
07.05.1976
Místo:
Dolní Lipka
Dodnes dochovanou, a ve Zvolenu přáteli železnic opravovanou, lokomotivu 354.1178 zachytil ve staničce Dolní Lipka strojvedoucí a pozdější strojvedoucí instruktor Josef Motyčka. Depo Letohrad provozovalo lokomotivu 354.1178 od roku 1958 a její provoz byl ukončen v roce 1978, kdy byla 16. března zrušena. V prosinci 1977 proběhla kotelní prohlídka této jedné z posledních a nejznámějších "všudybylek" v republice, která byla ukončena se závěrem, že opotřebení jejího kotle je natolik velké, že se zostřená prohlídka nemůže vykonat s kladným výsledkem bez vykonání velké opravy v dílnách. Po jejím zrušení byla lokomotiva 18. května 1978 předána do kovošrotu v Polance nad Odrou, kam odjela i s druhou letohradskou 354.1160. Pro muzejní sbírky se podařilo nekompletní 354.1178 zachránit a po krátkém stání v LD Ostrava, a pak v LD Žilina, byla přemístěna do budoucího areálu MDC v Bratislavě - východ. V roce 1997 byla přesunuta do Vrútek, kde proběhla konzervace a v roce 1999 nakonec proběhl poslední přesun lokomotivy do Zvolena, kde místní fandové stroj postupně uvádějí do provozuschopného stavu. K její podrobné historii se vrátíme někdy příště v samostatné aktualizaci.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
24.05.1976
Místo:
Depo Nymburk
Do ledna 1979 kotlově způsobilá a provozní 534.0510 byla zachycena Josefem Motyčkou v depu Nymburk. Zde lokomotiva sloužila v letech 1966 – 1968 a naposledy od 24. 1. 1976 do 22. 7. 1977, kdy odešla zpět do depa Havlíčkův Brod. Zrušena byla 11. 9. 1979 a o dva měsíce později byla předána k likvidaci do Kovošrotu Bohumín.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
09.06.1976
Místo:
Velký Osek
Posledním působištěm lokomotivy 534.0390 bylo PLD Kolín, které v dané době náleželo pod depo Nymburk. Zachycena byla autorem ve stanici Velký Osek a monumentem fotografie je její tendr 935.0114, který se však k lokomotivě dostal až v říjnu 1947, tj. necelý rok po uvedení lokomotivy do provozu. Podle statistik autora fotografie vykonala lokomotiva 534.0390 technicko-policejní zkoušku s tendrem 821.0502, který zřejmě dostala až po prozatimním převzetí lokomotivy ČSD v depu Plzeň. 25. října 1946 byla předána do depa Olomouc, ale nikoli s tendrem řady 821.0502, ale s provizorním tendrem 56.3125, který je u lokomotivy evidován od 23. 10. 1946.
Dodejme, že poslední hlavní oprava proběhla v Plzni dne 27. ledna 1970, kdy lokomotiva dostala nové ocelové topeniště. 10. 2. 1976 ještě podstoupila Lv opravu v ŽOS České Velenice.V prosinci 1977 byla lokomotiva naposledy v provozu; odročení proběhlo 19. ledna 1978. 31. ledna 1978 byla navržena na zrušení. Předána k likvidaci do Kovošrotu Zdice proběhlo v září 1978, kde brzy na to došlo k likvidaci.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
02.08.1976
Místo:
Letohrad
Až v roce 1974 se společný provozní život prototypů 464.1 rozešel. 30. března byla 464.102 předána do PLD Letohrad. Zde tak mohla posílit dožívající flotilu lokomotiv řady 464.0. V GVD 1974/1975 dva stroje zajížděly do Meziměstí s osobními vlaky a pěly zde svou labutí píseň. S následujícím GVD 1975/1976 se provoz parní trakce s osobními vlaky do Meziměstí skončila, resp. byla pára nasazována za poruchové lokomotivy motorové trakce již jen letmo. Lokomotivy řady 464.0 i s 464.102 tak zajížděly jen do Ústí nad Orlicí. Od května 1976 byla 464.102 letmo; 26. 9. 1977 byla lokomotiva zrušena. Vzhledem k doporučení kotelního komisaře byla převedena na vytápěcí kotel K 687, a to k 4. lednu 1978. Co víc, byla schopna vlastního pohybu po depu.