Autor:
Josef Motyčka
Datum:
00.05.1965
Místo:
Česká Třebová
Dlouho se myslelo, že neexistuje celkový snímek lokomotivy E499.032, ale dnes již víme, že tento snímek tuto teorii vyvrací.
Stroj E499.032 v červnu 1958 prodělal těžkou nehodu, ke které sice nemáme údaje, ale víme, že jej depo jednu dobu chtělo zrušit. 14. srpna 1959 byla opět uvedena do provozu, ale jak snímek ukazuje, mělo to na stroj určité důsledky. Litou čelní tabulku nahradila smaltová a čelní prolis skříně byl při její opravě odstraněn a ten naznačen stříbrnou barvou. V tomto stavu byla zachycena tehdejším studentem střední průmyslové školy železniční v České Třebové jako náhradu za některou žilinskou lokomotivu E669.2. Jako valašskomeziříčský stroj byla předčasně zrušena 4. srpna 1970. 23. února 1970 jí totiž doběhl osud, a lokomotiva prodělala další těžkou nehodu, kdy se střetla s vracejícím se postrkovým strojem E669.2106, který se vracel zpět po nesprávné koleji. Neboť se strojvedoucí uviděli na poslední chvíli v nepřehledném oblouku u Horní Lidče, byla nehoda neobyčejně tragická - zahynulo 11 lidí, dalších 15 bylo těžce zraněno.
Lokomotiva bez podvozků byla následně postavena do trávy poblíž uhelných skladů v Olomouci a tam rok po zrušení zlikvidována.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
28.06.1969
Místo:
Depo Plzeň
Než se k posledním letům parního provozu centralizovala oprava parních lokomotiv vyšších stupňů do dílen v Českých Velenicích, prováděly se hlavní opravy i v dílnách v Plzni. Velmi často zde byly prováděny opravy lokomotiv 464.0, 1 a výhradně 464.2. Jedna z nich, čerstvě dokončena po opravě - 464.068 - vyčkává po svém převzetí na svého průvodce, který ji doprovodní do svého domovského depa.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
09.07.1969
Místo:
Kutná Hora hl.n.
Na základě srpnových událostí roku 1968 došlo k odstranění hvězd z lokomotiv všech trakcí a účelu. Některé lokomotivy získaly trikolory, jiné malé státní znaky nebo českého lva. Zatím co se u E499.061 využil malý odlitý státní znak, stroj E499.080 získal českého lva jen štětcem nanesenou barvou. "Osmdesátka" byla zachycena Josefem Motyčkou při čekání na svůj vlak ve stanici Kutná Hora. Za povšimnutí stojí i její náhradní okna po vzoru řady E499.1, která získala po nehodě s motorovým vozem M262.0137.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
08.05.1970
Místo:
Nymburk
S postupující elektrifikací byly jihlavské lokomotivy řady 464.0, 1 a 2 postupně nahrazovány novou trakcí a přesouvány do nových dep - řada 464.1 byla již dříve slíbena pro depo v Nymburce, kam „jednička“, jako druhá v pořadí, 1. září 1966 skutečně odešla. Její odeslání do Nymburka však příliš provozní využití nezměnilo a dál byla provozována s osobními vlaky do Prahy - Těšnova. V Nymburku jezdila přes devět let.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
18.10.1972
Místo:
Velký Osek
Na začátku roku 1971, díky normalizaci, se vracely hvězdy zpět na lokomotivy. Nikoli však původní a už jen výjimečně stejné velikosti jako před rokem 1968. Ve Velkém Oseku byla takto zachycena E499.081, jejíž nátěr ještě stále odpovídá výrobnímu stavu. Na základě vydaného výnosu však již nedávno obdržela jiný typ nárazníků a velmi brzy vezmou za své i původní smaltová čísla a tabulky výrobce. Nad tabulkou s číslem je skromná výzdoba k nedávnému dni železničářů.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
00.04.1975
Místo:
Nymburk
S osobním vlakem od Kolína do Nymburka brzdí třebovská lokomotiva E499.035. I ona v průběhu léta 1974 dostala unifikovaný celozelený nátěr. 20. prosince 1978 opustila Třebovou a jejím dalším domovem se staly Košice. Zrušena byla ve Spišské Nové Vsi 12. května 1992 po poškození nápravové převodovky. Její technický stav byl již v předchozích měsících špatný, a proto depo takové závady využilo pro její zrušení. Po zrušení byla upravena na pojízdnou plošinu k opravě haly spišského depa.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
29.04.1975
Místo:
Nymburk
V červnu 1974 se vrátila z dílen ve Vrútkách lokomotiva E499.003 v celozeleném nátěru. Unifikace barevných nátěrů měla normalizační charakter - snaha pestrou škálu barevných lokomotiv omezit a pomocí základních barev nátěry lokomotiv sjednotit a jednotlivé druhy rozlišit. Trojka patřila k prvním lokomotivám řady E499.0, která tento unifikovaný, a značně nepovedený nátěr, dsostala. Na konci roku 1974 E499.003 získala stříbrný prolis, se kterým byla vyfotografována před májovými oslavami v roce 1975. Tento nepovedený unifikační nátěr hnacích vozidel 1. 1. 1977 doznal první změny, kdy tmavou vagónovou zelení byla opatřena jen spodní polovina skříně a horní část byla krémová.
Autor:
Josef Motyčka
Datum:
05.03.1976
Místo:
Mladá Boleslav hl.n.
Ve strojové stanici Mladá Boleslav dosluhovaly ke konci parního provozu řady 423.0 různých provedení a 434.2. Nejznámějšího místním "čtyřkolákem" byl stroj 434.2224, který dlouhé roky vozil vlaky do Staré Paky.