Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
80. léta
Místo:
Otrokovice
Otrokovicemi projížděl nákladní vlak s uhlím loženým v rakouských "wapkách", který byl veden břeclavským "sergejem" T679.1087.
Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
80. léta
Místo:
Depo Břeclav
Ze známé lávky nad osobním nádražím v Břeclavi byl zvěčněn "sergej" T679.1024. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1967 a většinu svého provozního života byla nasazována na výkonech depa Brno-Maloměřice, až v závěru své kariéry se dostala do břeclavského depa, kde byla v roce 1991 zrušena.
Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
00.00.1979
Místo:
Depo Přerov
Po ukončení výstavy v Šanghaji byla o den později 475.1142 přistavena do dílen k provedení úprav a jejího konečného zprovoznění. Byly dosazeny automatické spřáhla, aby bylo možno provést předváděcí jízdy a to včetně velké propagační cesty do Hanchow. Údajně byla lokomotiva využita i k vozbě zvláštního vlaku s Mao-ce Tungem. Po ukončení předváděcích jízd byla 475.1142 opětovně rozložena a odeslána na vozech přes Sovětský svaz do Plzně na provedení opravy a uvedení do provozu. V srpnu 1956 se vrátila do provozu pod LD Plzeň, ale již opět v černém nátěru. 12. 9. 1972 byla po dílenské opravě v Českých Velenicích opět zelená, s červenými koly a žlutou ořízkou a v tomto barevném schématu pak již vydržela až do konce parního provozu a vlastně až do dnešních dní. Provoz 475.1142 byl docela jednotný - takřka celý svůj provoz setrvala v LD Plzeň a po odstavení velkých parních lokomotiv z osobních vlaků na rameni Praha – Plzeň, se změnou grafikonu v roce 1973, byla dlouho jedinou rychlíkovou lokomotivou depa Plzeň nasazovanou v turnusové službě v čele osobních vlaků do Domažlic. 11. 5. 1978, po opravě v dílnách v Českých Velenicích, se přesunuje do depa Brno-dolní, kde v tomto období dochází k renesanci provozu řady 475.1 na trati z Brna do Přerova za neschopné stroje řady T478.3. Vyvrcholením těchto náhrad pak bylo využití stroje 498.106. 475.1142 dojezdila v pravidelném provozu ČSD v lednu 1979.
Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
00.00.1980
Místo:
Depo Česká Lípa
V České Lípě byl odstaven neprovozní "štokr" 556.0296, který byl zrušen k datu 16.3.1981. Rok poté byl prodán ( jen kotel ? ) firmě Moravolen Šumperk.
Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
04.10.1980
Místo:
Kroměříž
Leopoldov, Brno dolní, Olomouc a znovu depo v Brně - to jsou služebny stroje 433.021, který stejně jako mnoho jiných, měl velké naděje na zachování, ale osud tomu chtěl jinak. Zachycen byl v zatopeném stavu na výstavě v Kroměříži v roce 1980 při malé výstavě k rozloučení s parní trakcí. V době pořízení tohoto snímku patřil do depa Brno dolní, aby na začátku prosince 1980 přešel na krátko do depa Olomouc. Nesetrval tam však dlouho a 13. 10. 1981 je zrušen jako stroj depa Brno dolní. Na konci listopadu 1981 je "jednadvacítka"převedena na vytápěcí kotel K 794, přičemž v téže době začínají první reálné kroky k jejímu budoucímu zachování. Později však nadšení opadlo; v Brně byla vybrána k zachování 433.001 a 433.021 odešla do Olomouce vytápět depo. Jako zubožený vrak je zlikvidována v první polovině 90. let!
Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
17.10.1980
Místo:
Leopoldov
17. října 1980 proběhlo rozloučení s parním provozem na území Slovenska a Východní dráhy. V ten den vyjel se speciálním vlakem stroj 556.036 z depa Trenčianská Teplá; vlak vyjel z Bratislavy filialky do Leopoldova v sedm hodina třicet minut a do Leopoldova dorazil čtvrt hodiny po desáté. V Leopoldově proběhl seminář "Parné rušně na Slovensku" a pro širokou veřejnost byla naplánována výstava význačných parních lokomotiv jako 387.043, 475.1142 či 498.106. Součástí výstavy však byl i maličký stroj 310.097. Pro Slovensko a ČSD výjimečný třeba tím, že dojezdil na topírenském posunu v depu Bratislava hlavné, jako vůbec poslední představitel této řady, až v roce 1968, kdy propadla kotlová způsobilost stroje. Výstavy a oslavy této lokomotivě ovšem nebyly a nejsou cizí - v roce 1945 byla součástí malých stoletých oslav trati Olomouc - Praha, kdy ověnčená chvojím byla druhým strojem oslav (tím prvním byla aerodynamicky oplášťovaná lokomotiva 386.001, která vezla vlak do Prahy). Po svém zrušení byla uschována v depu Bratislava - Nivy. Díky Karola Šramela a jeho spolupracovníkům byla vzhledově opravena a vystavena nejprve před Hlavnou stanicou v Bratislavě a následně na několik let přímo v bratislavském depu. V současné době je vystavena v muzeu MDC Bratislava na Randezi.
Fotograf zachytil v čele lokomotivního konvoje maličkou 310.097 po ukončení oslav.
Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
00.00.1982
Místo:
Rohatec
V Rohatci byla na manipulačním vlaku do Hodonína zachycena turnusová T466.0007, která byla tou dobou nedlouho po dílnách.
Autor:
Ivan Bednařík
Datum:
00.00.1982
Místo:
Depo Ústí nad Labem
Od 7.7.1983 byla na pomníku v depu v Ústí nad Labem umístěna parní lokomotiva 354.195. Tehdy ji to zachránilo před sešrotováním a následně po necelých dvou desítkách let došlo k jejímu zprovoznění.