Autor:
ČKD Praha, sbírka: Roman Libra
Datum:
00.05.1933
Místo:
ČKD Praha
Pod okny pavlačového domu se továrnímu fotografovi představuje nově dokončený prototyp lokomotivy řady 464.003. Jak již bylo v naší literatuře několikrát zmíněno, narozdíl od Škodovky si ČKD k focení nikdy nevybralo stroj inventárního čísla jedna. Lokomotiva 464.003 je zachycena stále bez usměrňovacích kouřových plechů v šedém nátěru pro účely fotografování. Referentem stavby lokomotiv řady 464.0 byl šéfkonstruktér Ing. Židlický a na stavbu dohlížel dílovedoucí Kunz. Lokomotivy řady 464.0 vycházely z osvědčené, ale rovněž těžší, tendrové lokomotivy Ing. Kryšpína řady 456.0. Stroje byly vyrobeny na základě objednávky MD 51254 – v/5 podané na Štědrý den roku 1932. Pro rok 1933 to byly jediné tři dodané lokomotivy pro ČSD. Vše způsobila vrcholící hospodářská krize, která měla za důsledek utlumení veškerých objednávek a projektů. Všechny tři prototypy byly od ostatních odlišné nejen absencí kouřových deflektorů (dosazovaných od konce roku 1935 v dílnách Chomutov), ale i menšími zásobami vody, větší výhřevnou plochou kotle a užitím malotrubnatého přehřívače páry, který byl v na přelomu 40. a 50. let rekonstruován na velkotrubnatý.
Autor:
ČKD Praha, sbírka: Roman Libra
Datum:
00.11.1940
Místo:
ČKD Praha
Na dalším továrním snímku je zachycena levá strana stroje 464.101. Jak snímek napovídá, lokomotivy konstrukčně navazovaly na stroje řady 464.0 (továrního typu 92), se kterými byly i rozměrově shodné. Radikální změnou byl nový kotel s kloubovými rozpěrkami a ocelovým topeništěm s ocelovými plechy Izet II. Díky tomu byl lokomotivní kotel provozován s tlakem až 18 atm. Topeniště bylo 0,9 m2 menší; vzhledem k provoznímu tlaku kotle byl rovněž zmenšen průměr válců na 550 mm, což vedlo k přepočtu protizávaží, které tak vyšly o něco větší než u řady 464.0. Stroje 464.101 a 464.102 byly dodány s novými šoupátky typu Nicolaj a Trofimov, zkoušených vždy u jednoho z prototypů.
Autor:
ČKD Praha, sbírka: Roman Libra
Datum:
21.11.1940
Místo:
ČKD Praha
21. listopadu 1940 byla BMB-ČMD předána nová lokomotiva 464.101 - vzhledově shodný stroj s řadou 464.0, ale se zcela novým kotlem. Výrobce pro BMB-ČMD vypracoval nový typ lokomotivy navazující na řadu 464.0, postavený ve dvou prototypech, v průběhu let 1939 - 1940 pod továrním označením 100. Aby těchto kulatých čísel nebylo málo, byla lokomotiva 464.101 dvoutisícím strojem z ČKD, která nedlouho před jejím předáním změnila název na Českomoravské strojírny, a toto jubileum bylo číslicemi označeno na kouřové deflektory. Jak snímek ze slavnostního předání lokomotivy zachytil - byla lokomotiva předána ještě se starými symboly ČKD. Druhý prototypový stroj byl předán s již novými symboly s třemi komíny.
Plzeňští strojvůdci © 2012 - 2024
Všechna práva vyhrazena
Poslední aktualizace: 20. 11. 2024
Kontaktní e-mail:
info@strojvedouciplzen.cz
Informace o stránkách
Plán aktualizací