Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.12.1935
Místo: ČKD Praha

Na konci prosince 1935 byla do výtopny Praha Masarykovo n. předána poslední lokomotiva třetí série továrního typu 92b s označením 464.011. I jí věnoval tovární fotograf patřičnou péči a pořídil hned několik kvalitních fotografií. Stroj byl vyroben ještě bez výrobních znaků na kouřových deflektorech. Z pohledu života tohoto známého, rovněž českolipského stroje, zmiňme jeho působení nejen ve výtopně Praha Masarykovo n., ale i v Chomutově, kde získal označení DRB 68.007. Do České Lípy se dostal v roce 1946 a zrušen byl 27. srpna 1974, aby v polovině 70. let zanikl v kovošrotu hned za českolipským depem.

 

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.12.1936
Místo: ČKD Praha

V historii výroby parních lokomotiv v Československu je oslava vyrobení lokomotivy 464.031 - jako 1700. - lokomotivy dobře známá. Mnohem méně se však ví, že to celé byl tak říkajíc podvod. Výrobní číslo 1700 totiž měl dost malý motorový lokotraktor pro průmysl a stroj 464.031 naopak výrobní číslo 1697. Neboť 1700 stroj z ČKD byl dle jejich názoru poněkud nepřiměřený k významu této události, rozhodl se Ing. Hladík tovární čísla mezi stroji prohodit, a tak se 464.031 stala jubilejním strojem.

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.05.1938
Místo: ČKD Praha

Dalším ze strojů z řady 464.0, které velmi hezky zachytil tovární fotograf, byl stroj inventárního čísla 48.

Podobně jako předchozí stroje 464.044 - 47 byl i námi sledovaný předán nejprve na "Masaryčku". Odtud ještě 30. května 1938 odešel do Zvolena a zde setrval až do konce 2. světové války. Od 4. 11. 1947 do 1. 4. 1948 byla předána do výtopny Praha - Masarykovo n. Stejně jako "čtyřicetpětka" i 464.048 odešel v roce 1955 ze Zvolena do Turnova. Pod Turnovem jezdil dlouhé roky, aby v posledních letech svého života - 22. 7. 1972 - odešel do Hradce Králové; 20. 10. 1975 byl zrušen v Letohradu

 

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.04.1942
Místo: ČKD Praha

Hezký tovární snímek zachycuje nový stroj 524.1135 s ventilovým rozvodem a již novými litými znaky výrobce. Předán k ČSD byl do výtopny Brno. Své výkony odevzdal depu Mezimostí, Vrútky a nakonec Zvolen, ale již s klasickým rozvodem Heusinger, kde došlo k jeho zrušení dne 7. května 1971.

 

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.01.1952
Místo: ČKD Praha

Tento snímek zná téměř každý, zvlástě pak milovník "Papoušků". Na spojce z lokomotivky ČKD do stanice Praha-Libeň byla továrním fotografem pořízena krásná sada továrních snímků čerstvě dokončené lokomotivy 476.117. Představuje finální podobu prvních strojů nové řady 476.1 z ČKD bez deflektorů kouře. Samotná 476.117 vykonala Technicko-policejní zkoušku v úseku Pradubice - Choceň a zpět dne 5. 2. 1952. Své výkony odvedla depům Praha Masarykovo, Vrútky, Brno, Bratislava hl.st., Zvolen a Česká Lípa. 20. 9. 1974 propadla způsobilost kotle a lokomotiva byla odstavena - 16. 3. 1976 byla zrušena a přistavena k likvidaci do Kovošrotu Česká Lípa.

 

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.07.1952
Místo:

Tovární fotograf si dal velmi záležet na fotografiích nových strojů řady 476.1, resp. 477.0. Jednou z dobře zachycených je i stroj 476.137, který byl předán ČSD 21. července 1952 a 7. 8. 1952 vykonal TPZ. Svůj život zasvětil pouze Moravě - Od 4. 10. 1952 náležel depu Bohumín a zde setrval až do 26. 5. 1965, kdy byl předán do depa Olomouc. V srpnu 1966 byl předán do Valašského Meziříčí a až od 9. 12. 1970 náležel do depa Krnov. Zde v čele osobních vlaků z Krnova do Olomouce a na druhou stranu do Opavy a Ostravy sloužil až do 11. 4. 1975, kdy již jako 477.037, dosloužil a 20. 6. 1975 byl zrušen. Likvidace námi sledované lokomotivy proběhla v Polance nad Odrou.

 

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1954
Místo: Senohraby

Dalším ze strojů zachyceným továrním fotografem byla lokomotiva 477.048 - zkušební jízda byla provedena na benešovské trati na začátku června 1955. Technicko-bezpečnostní jízdu prodělala na trati z Kolína do Chocně a zpět 16. června 1955 a od 16. 6. 1955 předána do služeb depa Praha-Střed. V květnu 1960 byly lokomotivy předány do depa Praha-Vršovice, neboť parní provoz na bývalé Masaryčce končil. Ve Vršovicích "osmačtyřicítka" sloužila do svého předání do Kralup nad Vltavou 10. října 1967, kdy těsně před tím prodělala opravu Lg s výměnou topeniště. Ve službě setrvala až do října 1972, kdy byla odstavena z provozu a dál již v záloze dráhy chátrala až do svého kotlového propadnutí koncem června 1973. 10. 8. 1973 byla lokomotiva zrušena a v dubnu 1974 sešrotována.

 

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.01.1965
Místo: Praha-Hloubětín

Na konci roku 1964 dokončený prototyp T478.1002 byl zachycen, v době prvních zkoušek v mrazivém lednovém dni roku 1965, na nové závodní vlečce ČKD v Hloubětíně. Lokomotiva byla opatřena lakem, jež nepatřil mezi nejlepší díla designérů a konstruktérů ČKD. Tento lak "dvojka" měla po dobu provozních zkoušek až do září 1965, kdy byla opatřena veletržním modro-šedým lakem. Technicko-policejní zkoušku absolvovala na trati Břeclav - Přerov dne 14. 3. 1965. Dodejme, že od února do března 1967 byly na ní prováděny zkoušky elektrodynamické brzdy, která byla dočasně na lokomotivu instalována v ČKD. Zkoušky probíhaly jak na ŽZO v Cerhenicích, tak na trati Praha - Tábor s nákladními vlaky od 415 do 1022 tun. Po nevalných výsledcích byla elektrodynamická brzda z lokomotivy odstraněna.